dc.contributor.advisor | Ash, John | |
dc.contributor.author | Johansen, Torstein | |
dc.date.accessioned | 2023-09-21T05:33:54Z | |
dc.date.available | 2023-09-21T05:33:54Z | |
dc.date.issued | 2023-05-24 | en |
dc.description.abstract | HEMS – helicopter emergency medical services – omtales i dagligtale ofte som helikopter luftambulanse. Dagens operatør Norsk Luftambulanse helikopter AS opererer alle luftambulanse helikopterbaser i Norge. Denne masteroppgaven har operativ risiko i HEMS som tema. En datainnsamling ble foretatt via elektronisk spørreskjema til samtlige operative piloter og HEMS crew members (HCM) innen HEMS i Norge, hvor svarprosenten var 60%. Data ble analysert kvantitativt (SPSS) og kvalitativt (tematisk), hvor det framkommer at landing HEMS site, lufthinder underveis i oppdraget samt værforhold er de 3 risikoene HEMS crew vurderer å ha kvantitativ høyest risiko. Teknisk feil på helikopter er den risikoen som rangeres lavest blant de 14 risikoene vurdert av respondentene.
Piloter vurderer risikoene landing HEMS site og lufthinder underveis i oppdraget med en høyere risiko enn HCM’er, mens HCM kategori vurderer værforhold og fatigue med en høyere risiko enn piloter. Vurdering av risiko tilknyttet mangler ved operativ trening viser liten forskjell mellom crewkategoriene. For å belyse geografiske forskjeller ble målgruppen delt inn etter basetilhørighet i ulike helseregioner. Generelt framkommer små forskjeller mellom de 4 ulike regionene. De mest signifikante funnene er at risikoen annen lufttrafikk vurderes høyere blant respondenter i helse Sør-Øst enn øvrige helseregioner, samt at risikoene manglende standardisering og manglende CRM i crew vurderes signifikant høyere blant respondenter tilknyttet helse Vest.
Den kvalitative analysen av datamaterialet viste ingen store konflikter med kvantitative funn, men flere forhold av organisatorisk art ble avdekket. Det kollektive omfanget av disse framstår uavklart. Litteratursøk i forkant av oppgaven tyder på at kunnskap om operativ risiko i HEMS er svært begrenset, og noe av kunnskapen som framkommer i oppgaven framstår som ny kunnskap. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/31122 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | FLY-3930 | |
dc.subject | Helikopter | en_US |
dc.subject | HEMS | en_US |
dc.subject | Risiko | en_US |
dc.subject | Luftfart | en_US |
dc.subject | Luftambulanse | en_US |
dc.subject | Pilot | en_US |
dc.subject | Luftoperasjoner | en_US |
dc.subject | Flysikkerhet | en_US |
dc.title | Operativ risiko i HEMS | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |