Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSverre, Braathen Thyholdt
dc.contributor.authorStormo, Sigurd
dc.date.accessioned2023-09-22T05:36:31Z
dc.date.available2023-09-22T05:36:31Z
dc.date.issued2023-05-26en
dc.description.abstractDenne studien undersøker hvilke faktorer som påvirker lønnsomheten til norske sportsbutikker. Bransjen har siden starten av 2000-tallet opplevd stor vekst, men også konkurser blant store aktører og varierende lønnsomhet. Analysen tar utgangspunkt i tidligere forskning og funn om hvilke faktorer som påvirker lønnsomhet, for å besvare problemstillingen Hvilke faktorer påvirker sportsbutikkers lønnsomhet? Studien benytter resultatmargin og avkastning på eiendeler basert på selskapenes årsregnskap som mål på selskapenes lønnsomhet. Som forklarende variabler for lønnsomhet benyttes det data fra selskapenes årsregnskap, data fra statistisk sentralbyrå knyttet til selskapenes beliggenhet og data om økonomisk vekst på makronivå. Utvalget er norske sportsbutikker registrert i enhetsregisteret med næringskode 47.641 Butikkhandel med sportsutstyr, i perioden mellom 2012 til 2021. Analysen er gjort med økonometrisk metode ved bruk av den statistiske programvaren Rstudio (R Core Team, 2021). Det er estimert en random effects regresjonsmodell for å finne de forklarende variablenes effekt på selskapenes lønnsomhet. Studien finner flere signifikante sammenhenger mellom lønnsomhet og forklarende variabler. Økning i varelagerets omløpshastighet målt i dager har positiv effekt på lønnsomhet. Selskapenes regionale beliggenhet påvirker også lønnsomheten. Videre finner studien at selskapene får lavere lønnsomhet i kommuner med sterk lokal konkurranse, enn i kommuner med lavere lokal konkurranse. Selskapenes kjedetilhørighet har også effekt på selskapenes lønnsomhet. Det blir også funnet signifikante sammenhenger mellom andre variabler og selskapenes lønnsomhet. Resultatene gir et innblikk i hvordan forskjellige faktorer har innvirkning på lønnsomheten til sportsbutikker. Disse funnene kan være interessante for ledere og eiere av sportsbutikker som kan bruke funnene til å styre sportsbutikker på en bedre og mer lønnsom måteen_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/31152
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Økonometri: 214en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Econometrics: 214en_US
dc.titleLønnsomhet i norsk sportsbransjeen_US
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveno


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)