Show simple item record

dc.contributor.authorSaus, Merete
dc.contributor.authorWara, Tatiana
dc.date.accessioned2023-09-29T12:53:41Z
dc.date.available2023-09-29T12:53:41Z
dc.date.issued2021
dc.description.abstractI 2020 tråde det i kraft en ny lærerplan for skolen kalt fagfornyelsen. I den overordnede delen av læreplanen var ett av de tre nye tverrfaglige temaene folkehelse og livsmestring. De tverrfaglige temaene skal være gjennomgående og inkluderes i alle fag. Folkehelse og livsmestring er tema som mange lærere opplever som vanskelig å operasjonalisere i skolen. Mange fagdidaktikere opplever temaet som fremmed og vanskelig å integrere i sine respektive fag. Det har vært kritiske diskusjoner om ulike konsekvenser av innføring av folkehelse og livsmestring skolen, for eksempel om det betyr at psykisk helse skal være et eget fag i skolen (Klomsten, 2017), at det vil føre til for stor vektlegging av psykisk helse (Birgit & Gunn, 2016) og at det blir behandlet som et individuelt anliggende og knyttes for sterkt til et medisinsk paradigme (Helskog, 2019).en_US
dc.identifier.citationSaus M, Wara T: Folkehelse og livsmestring: koronapandemien som veiviser for tverrfaglighet og mestringsperspektiv i skolen. In: Berdinesen H. Ny pedagogisk praksis. Eksempler på praksisorientert forskning i Fagfornyelsen, 2021. Dreyer Forlag A/S p. 215-238en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1866785
dc.identifier.isbn978-82-8265-555-2
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/31326
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDreyer Forlag A/Sen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)en_US
dc.titleFolkehelse og livsmestring: koronapandemien som veiviser for tverrfaglighet og mestringsperspektiv i skolenen_US
dc.type.versionacceptedVersionen_US
dc.typeChapteren_US
dc.typeBokkapittelen_US


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record