dc.contributor.advisor | Rønningsbakk, Lisbet | |
dc.contributor.author | Tøllefsen-Jacobsen, Sofie G. | |
dc.date.accessioned | 2023-10-12T10:49:29Z | |
dc.date.available | 2023-10-12T10:49:29Z | |
dc.date.issued | 2022-10-31 | |
dc.description.abstract | Jeg har i denne studien undersøkt hvordan kontaktlærere i barneskolen opplever arbeidet med mobbing i skolen. Oppgavens formål er å få et innblikk i hvordan kontaktlærerne opplever arbeidet med mobbing og hvordan de håndterer mobbing når det oppstår i en klasse.
For å innhente datamaterialet har jeg benyttet meg av et kvalitativt intervju og da semistrukturert intervju. Studiens utvalg består av seks kontaktlærere som alle jobber på barneskoler. Gjennom intervjuene har jeg fått rike og gode data om kontaktlærernes opplevelse av arbeidet med mobbing. Datamaterialet er blitt analysert i dataprogrammet NVivo og jeg har benyttet meg av tematisk analyse for å analysere dataene. Datamaterialet ble delt opp i tre hovedtemaer, kontaktlærerrollen, forebygging, kritiske faktorer. Funnene er drøftet opp mot relevant teori. I studiens teoridel har jeg presentert og beskrevet hva mobbing er og hva dette begrepet innebærer. Her har jeg tatt for meg det første paradigme og det andre paradigme innenfor mobbing. Jeg presenterer også teori som omhandler forebygging og skole-hjem samarbeid.
Funnene i studien viser at forebygging er sterkt knytta til mye av det kontaktlæreren gjør hver dag av. Informantene ser på sin rolle som kontaktlærer som en viktig og allsidig rolle. I sin jobb som kontaktlærer er de opptatt av å være en trygg voksenrolle for sine elever, men også for foresatte. De trekker frem sosial kompetanse som viktig i forbindelse med forebyggende arbeid mot mobbing. Utetid og overgangssituasjoner er spesielt utsatt for uønskede hendelser og derfor er det viktig for kontaktlærerne å jobbe forebyggende i disse situasjonene. Alle kontaktlærerne forteller at skole-hjem samarbeidet var en viktig faktor i arbeide med mobbing. Tid og ressurser er også et problem. Det er ikke satt av noen ekstra tid til arbeidet med en mobbesak og dette kan derfor gå utover kontaktlærers privatliv.
Informantene kunne fortelle at utdanningen deres ikke har bidratt i særlig stor grad til å forberede kontaktlærerne for arbeidet med mobbing, men at de har lært seg dette etter erfaringen som lærer. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/31533 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3900 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | en_US |
dc.title | Kontaktlæreres opplevelse av å arbeide med mobbing i skolen | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |