Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBurt-Davies, Kaja
dc.contributor.authorAndersson, Annica
dc.date.accessioned2023-11-17T12:22:56Z
dc.date.available2023-11-17T12:22:56Z
dc.date.issued2023-08
dc.description.abstractSørger matematikkundervisningen for at våre fremtidige samfunnsborgere får den matematiske kompetansen de trenger for å kritisk å forholde seg til samfunnsutfordringer? Denne artikkelen presenterer Critical Mathematics Education, et forskningsfelt som fremmer et aktivt undervisningsmiljø og som støtter lærere som ønsker å jobbe aktivt med samfunnsutfordringer og spørsmål tilknyttet mangfold, kultur og sosioøkonomiske forskjeller i matematikkundervisningen. Ved å bygge matematikkundervisningen på viktige samfunnsspørsmål, er målet at elevene skal utvikle matematisk kompetanse og kritisk tankegang for å forstå hvordan matematikk brukes og påvirker samfunnet.en_US
dc.descriptionSource at <a href=https://www.dembra.no/no/fagtekster-og-publikasjoner/publikasjoner/dembra-publikasjon-nr-4>https://www.dembra.no/no/fagtekster-og-publikasjoner/publikasjoner/dembra-publikasjon-nr-4</a>.en_US
dc.identifier.citationBurt-Davies K, Andersson A. Kritisk matematikkundervisning - en vei til demokratisk dannelse. Dembra: Faglige perspektiver på demokrati og forebygging av gruppefiendtlighet i skolen. 2023(4):22-35en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 2195749
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/31807
dc.publisherDembraen_US
dc.relation.journalDembra: Faglige perspektiver på demokrati og forebygging av gruppefiendtlighet i skolen
dc.relation.projectIDUniversitetet i Sørøst-Norge: 302912en_US
dc.relation.urihttps://www.dembra.no/no/fagtekster-og-publikasjoner/publikasjoner/dembra-publikasjon-nr-4
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.titleKritisk matematikkundervisning - en vei til demokratisk dannelseen_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)