Show simple item record

dc.contributor.advisorSvein Tvedt, Johansen
dc.contributor.authorStendal, Cecilie Victoria
dc.date.accessioned2023-11-29T10:16:31Z
dc.date.available2023-11-29T10:16:31Z
dc.date.issued2023-05-31
dc.description.abstractUtdanningssektoren har vært preget av en rekke restruktureringer de siste årene, der fusjoneringer av tidligere selvstendige høyskoler og universiteter har medført at mange ansatte må ledes over store geografiske områder gjennom fjernledelse. Dette er tilfellet ved UiT Norges arktiske universitet, som består av elleve studiesteder i Nord-Norge med hovedcampus i Tromsø. <p> <p>Denne studien har som hensikt å belyse ansattes opplevelser og håndteringer av den psykologiske kontrakten, gitt at lederen befinner seg på et annet geografisk område. Studien baserer seg på erfaringene til fem avstandsledete med ulik faglig bakgrunn ved UiT. Tre rådgivere, én ingeniør og én konsulent som befinner seg innenfor fire ulike avdelinger har bidratt til de kvalitative intervjuene som har dannet det empiriske grunnlaget. Sammen med informantenes uttalelser og relevant teori, har dette ledet frem mot funnene i denne studien. <p> <p>Studiens hovedfunn viser at den geografiske avstanden medfører at de ansatte endrer og justerer den psykologiske kontrakten ut ifra gitte rammevilkår. Gjennom opplevelser og observasjoner, danner de seg tanker rundt hva de kan forvente når lederen befinner seg langt unna, der organiseringen medfører at lederen har ansvar for et stort antall ansatte. Dette gjennomføres ved at ansatte benytter seg av mestringsstrategier og meningsskaping gjennom å bygge relasjoner til kollegaer som befinner seg ved samme geografiske område, der de finner støtte og samhold med andre ansatte innenfor og utenfor egen avdeling. <p> <p>Andre sentrale funn viser at den geografiske avstanden mellom partene i arbeidsforholdet byr på utfordringer når det kommer til kommunikasjon, og muligheten for å drive relasjonsbygging til ledere og kollegaer som befinner seg i Tromsø. Dette fordi avstanden reduserer muligheten for å danne gode relasjoner gjennom spontan interaksjon og samhandling. For å gjøre opp for avstanden benytter ansatte seg derfor av digitale kommunikasjonsverktøy, der det er kritisk at disse er rike på sosiale signaler som stemme, kroppsspråk og ansiktsuttrykk. Videre observeres det at Covid-19 pandemien forbedret kommunikasjonen, og medførte at avstandsledete og samlokaliserte ansatte ble mer likestilte.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/31882
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3901H
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Organisasjonspsykologi: 268en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Psychology: 260::Organizational psychology: 268en_US
dc.subjectPsykologiske kontrakteren_US
dc.subjectPsychological contractsen_US
dc.subjectFjernledelseen_US
dc.subjectRemote leadershipen_US
dc.subjectTilliten_US
dc.subjectTrusten_US
dc.subjectKommunikasjonen_US
dc.subjectCommunicationen_US
dc.subjectRelasjonsbyggingen_US
dc.subjectLeader-Member exchange theoryen_US
dc.titleFjernledelse i utdanningssektoren. Hvordan opplever og håndterer avstandsledete den psykologiske kontrakten?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)