dc.contributor.advisor | Lundgren, Ingela Marie | |
dc.contributor.author | Risbråthe, Nora Johanne | |
dc.contributor.author | Nørstebø, Sigrun | |
dc.date.accessioned | 2024-01-04T07:04:13Z | |
dc.date.available | 2024-01-04T07:04:13Z | |
dc.date.issued | 2023-03-13 | en |
dc.description.abstract | Tittel: “Nyutdannede jordmødre og traumatiske hendelser” - En kvalitativ studie om nyutdannede jordmødres opplevelser av traumatiske hendelser i fødsel, og hvordan erfaringene påvirker deres yrkespraksis.
Hensikt: Å undersøke hvordan nyutdannede opplever traumatiske hendelser tidlig i karrieren, og hvordan erfaringene eventuelt påvirker deres yrkespraksis videre.
Problemstilling: Nyutdannede jordmødres erfaringer og opplevelser av traumatiske hendelser i forbindelse med fødsel, samt eventuell påvirkning på videre yrkespraksis.
Metode: Kvalitativt forskningsdesign med semistrukturerte individualintervjuer med ti jordmødre. Masteruds metode med systematisk tekstkondensering ble anvendt i analyse.
Resultat: Analysen resulterte i tre hovedkategorier. “Balansegangen mellom å utfordre seg selv og å be om hjelp”: i praksis var det ingen tydelig grense mellom å utfordre seg selv og å be om hjelp, noe som ble en utfordring for nyutdannede i overgangen til jordmoryrket. “Begrenses av frykten eller ta lærdom fra traumatiske hendelser”: samtidig som frykt for gjentakelse kan bli en begrensning for videre yrkespraksis, bringer også hendelsene med seg nyttig lærdom. “Betydningen av ivaretakelsen av nyutdannede jordmødre”: hvordan hendelsene håndteres og påvirker jordmødrene avhenger av arbeidsmiljøet og støtte fra kollegaer.
Konklusjon: Erfaringer fra traumatiske hendelser har innvirkning på nyutdannede jordmødres utvikling og læring, samtidig kan det også forårsake frykt og bli en begrensning for deres praksis. Hvorvidt erfaringen blir en hindring i videre yrkespraksis avhenger av støttende kollegaer og arbeidsmiljø. Ivaretakelsen av nyutdannede jordmødre i forbindelse med traumatiske hendelser er avgjørende for deres trygghet, faglige tillit, selvtillit og for videre yrkespraksis.
Nøkkelord: Nyutdannede jordmødre, traumatiske hendelser, stress, mestring, støtte. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/32302 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | JMO-3008 | |
dc.subject | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808 | en_US |
dc.subject | VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808 | en_US |
dc.title | Nyutdannede jordmødre og traumatiske hendelser - En kvalitativ studie om nyutdannede jordmødres opplevelser av traumatiske hendelser i fødsel, og hvordan erfaringene påvirker deres yrkespraksis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |