Show simple item record

dc.contributor.advisorVespestad, May Kristin
dc.contributor.authorEliassen, Hilde
dc.contributor.authorJacobsen, Merethe
dc.date.accessioned2024-01-12T11:56:59Z
dc.date.available2024-01-12T11:56:59Z
dc.date.issued2023-12-01
dc.description.abstractI dette forskningsprosjektet har vi søkelys på relasjonen mellom leder og medarbeider. Vi tilbringer store deler av dagen på jobb, og det er viktig å føle at man har en god relasjon og føler trygghet til sin leder. Det er dessverre ikke slik for alle, noe som kan resultere i både turnover, sykemeldinger og konflikter. Dette er verken bedriften eller den enkelte medarbeider tjent med. Formålet med prosjektet, er å peke på elementer i relasjonen mellom leder og medarbeider, som gjør at man har tillitt til sin leder, at man føler seg trygg på arbeidsplassen, og trives på jobb. Følgende problemstilling ble utviklet: Hvor viktig er tillit i leder -medarbeiderrelasjonen? Vi har sett på faktorer som kan føre til en god relasjon, blant annet kommunikasjon mellom leder og medarbeider. Vi har også sett på hva ledere trenger av sin leder for å oppleve mestring, som vi igjen ser føler til trygghet i jobben. Forskningsprosjektet har et kvalitativt forskningsdesign, og våre empiriske funn er samlet inn ved delvis strukturerte intervjuer av syv informanter, tre ledere og fire medarbeidere i kommunal sektor, alle innenfor helse, oppvekst og sosial. Vi har forsøkt å analysere innholdet i datamaterialet, og gjengitt dette så korrekt som mulig. Presentasjonen av dette, utgjør sammen med teori om relasjonsledelse, teorier om tillit og kommunikasjon, samt teori om myndiggjørende ledelse grunnlaget for oppgavens analysedel. Funnene fra denne studien viser at i de tilfeller hvor medarbeiderne og lederne opplever relasjonen som god, kjennetegnes relasjonen av gjensidig tillit. For å oppnå en god relasjon, pekte informantene på kommunikasjon som en vesentlig faktor. Vi ser at kommunikasjon bør være preget av åpenhet, tilgjengelighet, positive tilbakemeldinger, omtanke, formidling av tillit og ha et søkelys på medarbeidernes styrker. Dette fører igjen til at det kan utvikles et tillitsforhold mellom leder og medarbeider, som igjen gir økt trygghet og trivsel på jobben. Nøkkelord: Myndiggjørende ledelse, Relasjonsledelse, LMX, Lederegenskaper, Kommunikasjon, Tilliten_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/32443
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3906
dc.subjectRelasjonsledelseen_US
dc.titleRelasjonsledelse. En studie av betydningen av leder – medarbeiderrelasjonenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)