Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVedeler, Gørill Warvik
dc.contributor.authorStrandbu, Astrid
dc.date.accessioned2024-01-19T11:15:15Z
dc.date.available2024-01-19T11:15:15Z
dc.date.issued2023-12-13
dc.description.abstractI denne artikkelen utforsker vi erfaringer med skole–hjem-samarbeid i videregående skole. Vi inviterte 113 tidligere videregåendeskoleelever til å delta i dialogkaféer for å belyse skole–hjem-samarbeid som pedagogisk praksis i videregående skole. Resultatene avdekket en ambivalens i opplevelsen av skole–hjem-samarbeid, der elevene uttrykker at de ønsker å være selvstendige samtidig som de har behov for nærværende og støttende foreldre. Fundert i samtalene mellom deltakerne drøfter vi en todelt elevposisjon i trepartssamarbeidet mellom foreldre, lærere og elever; der elevene har både en objekt- og subjektposisjon i samarbeidet. Resultatene viser at foreldre oppleves som viktige støttespillere for de fleste elevene, men også at skole–hjem-samarbeid er en personlig og følelsesladet praksis for mange. De positive følelsene bidrar til å forsterke elevenes motivasjon, skolearbeid og håndtering av utfordringer. Det var likevel de ubehagelige følelsene knyttet til samarbeidet som synes å dominere, og som fører til at skole–hjem-samarbeid oppleves som krevende for mange elever i videregående skole. For å drøfte resultatene har vi anvendt pedagogiskfilosofisk teori om elevenes dannings- og utdanningsprosess og pedagogisk-psykologisk teori om elevenes behov for autonomistøtte. Vi argumenterer for å begrunne skole–hjemsamarbeid i videregående skole som samarbeidende autonomistøtte i elevenes dannings- og utdanningsprosess, og for å styrke elevenes subjektposisjon i dette samarbeidet.en_US
dc.identifier.citationVedeler gwv, Strandbu A. Skole–hjem-samarbeid i videregående skole: autonomistøtte i elevenes dannings- og utdanningsprosess. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. 2023;17(2):31-49en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 2213961
dc.identifier.doi10.23865/up.v17.5194
dc.identifier.issn2535-7697
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/32641
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.relation.journalNordisk tidsskrift for utdanning og praksis
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleSkole–hjem-samarbeid i videregående skole: autonomistøtte i elevenes dannings- og utdanningsprosessen_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)