Show simple item record

dc.contributor.authorLentz, Eva Christina Makaria
dc.date.accessioned2024-01-24T14:47:25Z
dc.date.available2024-01-24T14:47:25Z
dc.date.issued2023-06-28
dc.description.abstractArtikkelen undersøker Jerry Crafts grafiske roman New Kid (2019) med utgangspunkt i Critical Race Theory (CRT). CRT-forskere hevder at rasisme er et strukturelt fenomen som påvirker alle områder av det offentlige livet, blant annet utdanning. New Kid er basert på autobiografiske erfaringer av å være ‘african american’ på en hovedsakelig hvit eliteskole i USA og kan derfor leses som en ‘counter-story’ (en mothistorie). Historien fortelles fra perspektivet til Jordan Banks, en 12 år gammel svart gutt, som er en ‘new kid’ på det private Riverdale Academy.<p> <p>Boken har blitt anklaget for å formidle CRT, noe som har ført til en landsdekkende debatt i USA, mens Craft selv hevder at han skrev den uten å ha noen politiske intensjoner. Artikkelen tar denne debatten som utgangspunkt for å først forklare de viktigste prinsippene som ligger til grunn for CRT, og for deretter å se nærmere på hvilke måter New Kid kan leses som counter-story. Analysen viser at New Kid belyser strukturell rasisme mot ‘african americans’ (f.eks. mikroaggresjon, Den Andre og underskuddsorientering) i utdanningssammenhenger. Den viser også konsekvensene av rasisme, særlig for elevenes selvoppfatning. I artikkelen undersøkes ulike muligheter for å undervise New Kid i en europeisk kontekst, med den norske læreplanreform fra 2020 som eksempel. New Kid viser seg som egnet til å diskutere spørsmål om rase i norske skoler.en_US
dc.identifier.citationLentz. Graphic novels as counter-stories: Jerry Craft’s New Kid as a way to teach critical racial awareness. ELLA – Education, Literature, Language – Utdanning, litteratur, språk. 2023;1(2):1-28en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 2224292
dc.identifier.doi10.58215/ella.11
dc.identifier.issn2704-0968
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/32711
dc.language.isoengen_US
dc.publisherHøgskolen i Østfolden_US
dc.relation.journalELLA – Education, Literature, Language – Utdanning, litteratur, språk
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleGraphic novels as counter-stories: Jerry Craft’s New Kid as a way to teach critical racial awarenessen_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)