dc.contributor.author | Sollid, Hilde | |
dc.date.accessioned | 2024-01-25T09:45:04Z | |
dc.date.available | 2024-01-25T09:45:04Z | |
dc.date.issued | 2024-01-22 | |
dc.description.abstract | Gjennom offisiell språkpolitikk har skolen i Norge fått en viktig rolle i
prosessen med å revitalisere og ta tilbake samiske språk. Tema i denne
artikkelen er samisk språkutdanningspolitikk og skolen som språklæringsarena
for barn og unge utenfor forvaltningsområdet for samisk
språk som ønsker å lære samisk, men som har liten tilgang til språket i
familien eller i lokalsamfunnet. Målet er å gå i dybden på en elevs
erfaringer med å velge og velge bort samisk som fag på skolen i disse
omstendighetene. Eleven, som jeg kaller Sunniva, hadde nordsamisk som
andrespråk i fem år på grunnskolen, og i analysen ser jeg nærmere på hva
som gjorde hennes valg om å få opplæring i samisk ønskelig og mulig, og
etter hvert også vanskelig. Forskningsspørsmålet er hvilke sosiale og
historiske diskurser som sirkulerer i Sunnivas valg om å lære samisk på
skolen og seinere velge bort samisk som skolefag. Datainnsamling og
analyse av hennes språkutdanningsvalg er gjort innenfor ramma av
neksusanalyse, og sentrale teoretiske perspektiv er i tillegg investering og
affekt. Analysen viser at til tross for at Sunniva ville investere i å lære
samisk på skolen, skaper forhold rundt opplæringa negative opplevelser,
og hun velger til slutt å slutte med samiskopplæring. Det er særlig
organisatoriske forhold som skaper affektive reaksjoner, og disse
forholdene viser i neste omgang hvordan samiskfaget er merka av
fornorskingspolitikken. | en_US |
dc.identifier.citation | Sollid. “Det er kult å lære samisk” – om investering og affekt i samisk språkutdanningspolitikk. Målbryting. 2023:53-73 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 2232551 | |
dc.identifier.doi | 10.7557/17.7239 | |
dc.identifier.issn | 1500-8576 | |
dc.identifier.issn | 2535-8308 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/32735 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Septentrio Academic Publishing | en_US |
dc.relation.journal | Målbryting | |
dc.relation.projectID | Norges forskningsråd: 325039 | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | en_US |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) | en_US |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010 | en_US |
dc.subject | VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010 | en_US |
dc.subject | Samisk språk / Sámi language | en_US |
dc.subject | Utdanning / Education | en_US |
dc.title | “Det er kult å lære samisk” – om investering og affekt i samisk språkutdanningspolitikk | en_US |
dc.type.version | publishedVersion | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |