dc.contributor.author | Sagatun, Åse | |
dc.contributor.author | Sæle, Rannveig Grøm | |
dc.date.accessioned | 2024-01-26T12:38:32Z | |
dc.date.available | 2024-01-26T12:38:32Z | |
dc.date.issued | 2024-01-12 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Flyt er et livsmestringsprogram for elever på 10. trinn som har til hensikt å gjøre deltakere bedre rustet til å gjennomføre videregående skole. Programmet er et styrkebasert gruppetiltak for ungdom i risiko for å droppe ut fra videregående, men ungdom uten kjent risiko inkluderes også. For elever omfatter tiltaket totalt 80 timer med organiserte aktiviteter fordelt på helg- og kveldssamlinger gjennom ca. 15 måneder, med oppstart i begynnelsen av 10 klasse. Foreldre deltar på fire samlinger. Kronprinsparets Fond er tiltaksutviklere, eiere av tiltaket og står for opplæring av veiledere i programmet. Tiltaket gjennomføres lokalt i kommunen. Det første kullet til å prøve programmet gjennomførte i 2019, og i 2022-23 gjennomføres det i 17 kommuner.<p>
<p>Metode: Denne kunnskapsoppsummeringen bygger på et systematisk litteratursøk i databasene Embase, Medline og Psykinfo, NORART, Cochrane, Cristin, NORA, SCOPUS og SweMed. Det er også søkt i internasjonale kunnskapsdatabaser om evidens samt innhentet informasjon om tiltaket fra tiltakseier. Litteratursøk og annen innhentet informasjon ble gjennomgått for å identifisere nordiske effektstudier, internasjonale oppsummeringsstudier og eventuelt andre norske studier om tiltaket.
<p>Resultater: Resultatene består av en vurdering av tiltakets beskrivelse, foreliggende effektstudier, forskningsmetodisk kvalitet og implementeringskvalitet. Flyt er godt beskrevet og bygger på et kjent teorigrunnlag. Det er gjennomført to norske evalueringer som har kartlagt brukererfaringer ved intervju, samt endring på noen variabler målt ved spørreskjema. Det foreligger ingen nordiske effektstudier av tiltaket.
<p>Konklusjon: Flyt har en god teoretisk forankring og detaljerte beskrivelser av innhold og prosedyrer. Vi anbefaler å gjennomføre effektstudier som adresserer målsetningene eksplisitt med et tilstrekkelig stringent design.
Flyt klassifiseres på evidensnivå 2 – Teoretisk begrunnede tiltak. | en_US |
dc.identifier.citation | Sagatun, Sæle. Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: Flyt. Ungsinn. Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge. 2024 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 2230069 | |
dc.identifier.doi | 10.7557/25.7004 | |
dc.identifier.issn | 2464-2142 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/32747 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Septentrio Academic Publishing | en_US |
dc.relation.journal | Ungsinn. Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2024 The Author(s) | en_US |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) | en_US |
dc.subject | Forebygging / Prevention | en_US |
dc.subject | Gjennomføring i videregående skole / High school drop out | en_US |
dc.subject | Kunnskapsoppsummering / Knowledge review | en_US |
dc.subject | Livsmestring / Lifeskills | en_US |
dc.title | Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: Flyt | en_US |
dc.type.version | publishedVersion | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |