Show simple item record

dc.contributor.advisorDrageset, Ove Gunnar
dc.contributor.advisorEidissen, Thomas Frantzen
dc.contributor.authorBartholdsen, Camilla
dc.contributor.authorMathisen, Wibeke O.
dc.date.accessioned2024-01-31T11:34:55Z
dc.date.available2024-01-31T11:34:55Z
dc.date.issued2023-10-31
dc.description.abstractTidlig innsats har hatt stort fokus i den pedagogiske debatten gjennom de seneste tiårene. Ønsket er å øke læringsutbyttet for elevene, redusere behovet for spesialundervisning og minske frafall i videregående skole. Målet for denne forskningsoppgaven var derfor å finne ut hva de lærerne som lykkes i arbeidet med tidlig innsats i begynneropplæringa i matematikk gjør, og vår problemstilling ble da som følger: Hvilke grep sier anerkjente lærere at de tar for å ivareta ideen om tidlig innsats i begynneropplæringa i matematikk? Forskningsprosjektet vårt er forankret i en casestudie med fenomenologisk tilnærming. Utvalget besto av seks nøye utvalgte informanter fra grafisk varierte områder i Norge, og disse informantene er anerkjente for å lykkes i arbeidet med tidlig innsats. Datamaterialet inkluderer seks semi-strukturerte intervjuer, hvor informantene ble oppmuntret til å beskrive de tiltakene de benytter for å ivareta prinsippet om tidlig innsats. Våre data ble transkribert, analysert og kodet med utgangspunkt i de fellestrekkene som framkom i intervjuene. Dette resulterte i et rammeverk som inkluderer fem hovedprinsipper, ni konkrete tiltak og 25 grep som lærerne har rapportert som sentrale for prinsippet om tidlig innsats. Videre drøftet vi hvordan de grepene som lærerne tok, kunne relateres til tidlig innsats i begynneropplæringa i matematikk. Resultatene fra forskninga indikerer at våre informanter, ved å bruke de fem overordnede prinsippene i rammeverket: Å bygge produktive holdninger, å innøve læringsfremmende samtaler, å bevisst variere undervisninga, å skaffe seg innsikt og å inkludere, evner å legge til rette for både det forebyggende- og tilretteleggende perspektivet innenfor tidlig innsats i begynneropplæringa i matematikk, samtidig som de sikrer inkluderingen av alle elever.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/32783
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3903
dc.subjecttidlig innsatsen_US
dc.subjecttilpasset opplæringen_US
dc.subjectbegynneropplæring matematikken_US
dc.subjectlykkes tidlig innsatsen_US
dc.subjectgrepen_US
dc.subjectanerkjente lærereen_US
dc.subjectivareta tidlig innsatsen_US
dc.titleGrepene som virker - Anerkjente læreres erfaringer fra tidlig innsats i matematikken_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)