Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTveiten, Sidsel
dc.contributor.authorRøkholt, Gro
dc.date.accessioned2024-01-31T12:53:20Z
dc.date.available2024-01-31T12:53:20Z
dc.date.issued2023-03-01
dc.description.abstractStudien undersøker praksisveilederes utfordringer i veiledning av studenter i helse - og sosialfagutdanninger. Studien er en kvalitativ tekstanalyse. Datamaterialet er 72 eksamensbesvarelser fra praksisveiledere som gjennomførte praksisveilederutdanning. Resultatene viser at praksisveilederne har mange utfordringer; intrapersonlige-, interpersonlige- og strukturelle utfordringer. Hovedkategoriene er abstrahert ut fra underkategorier; utilstrekkelig veiledningskompetanse, usikkerhet i veileders rolle og funksjon, selvavgrensning, prosessledelse, gruppedynamikk, ulike veiledningsmetoder, særlige utfordringer, vurdering, samarbeid, rammer og system for praksisveiledning. I lys av resultatene diskuteres mulige didaktiske endringer i utdanningen.en_US
dc.identifier.citationTveiten S, Røkholt G. Å være veileder i "praksisvinden"-utfordringer og didaktiske implikasjoner for praksisveilederutdanningen. NORDVEI: Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk. 2023;8(e3498)en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 2238109
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.15845/ntvp.v8i1.3498
dc.identifier.issn2535-3047
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/32790
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.relation.journalNORDVEI: Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk
dc.relation.urihttps://boap.uib.no/index.php/nordvei/article/view/3498/3609
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleÅ være veileder i "praksisvinden"-utfordringer og didaktiske implikasjoner for praksisveilederutdanningenen_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)