Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAuklend, Morten
dc.date.accessioned2024-02-12T12:21:00Z
dc.date.available2024-02-12T12:21:00Z
dc.date.issued2023-12-22
dc.description.abstractI artikkelen diskuteres vanskeligheten i og viktigheten av å kunne lese korte litterære tekster, i dette tilfellet fire haikudikt fra den siste diktsamlingen Tomas Tranströmer utga, Den stora gåtan (2004). Vanskeligheten tvinger – og lærer – undervisere og studenter å lese tekster med tilsynelatende lav informasjonsgrad, mens viktigheten består i at dette korte formatet kan lære oss å stille spørsmål til litterære tekster, til å lese, lese på nytt, fortolke og refortolke – kort sagt om å utvikle det litteraturdidaktikeren Sheridan D. Blau kaller «performative literacy» og som jeg kaller «interpretativ stamina»: Å lese handler om å utarbeide en spørrende nysgjerrighet til litteraturens ord.en_US
dc.descriptionSource at <a href=https://tidsskrift.dk/taep/article/view/142769>https://tidsskrift.dk/taep/article/view/142769</a>.en_US
dc.identifier.citationAuklend MA. Dikt uten bandasjer. Fire haikuer fra Tomas Tranströmers Den stora gåtan . Tidsskrift for æstetik og pædagogik. 2023;1(1):1-19en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 2217829
dc.identifier.issn2794-4395
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/32908
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDet kongelige biblioteken_US
dc.relation.journalTidsskrift for æstetik og pædagogik
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.titleDikt uten bandasjer. Fire haikuer fra Tomas Tranströmers Den stora gåtanen_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)