dc.contributor.author | Folkenborg, Håkon Rune | |
dc.date.accessioned | 2011-05-05T12:41:26Z | |
dc.date.available | 2011-05-05T12:41:26Z | |
dc.date.issued | 2008-06 | |
dc.description.abstract | Skolen er, og har vært, en viktig premissgiver for forestillingene om vår nasjonale identitet. Samfunnsfaget har som en særlig oppgave å fortelle
oss hvem nordmenn er og hva Norge er. Denne boka problematiserer regionale og etniske aspekter ved den norske nasjonale identiteten slik disse framstår i et utvalg lærebøker i norgeshistorie.
– Beskrives regionen Nord-Norge som en integrert del av norgeshistorien?
– Hva preger omtalen av samene?
En slik regional og etnisk problematisering av nasjonal identitet leder også til en mer prinsipiell drøfting:
– Hvordan forklare at det finnes ulike oppfatninger av den norske
nasjonale identiteten? Og, ikke minst: Hvilken nasjonal identitet bør skolen formidle?
Samisk kultur og historie har i dag en selvsagt posisjon i skolens læreplanverk. Ved å gjennomgå grunnskolens skiftende samfunnsfaglige læreplaner, forsøker forfatteren å fange opp endringer i skolemyndighetenes syn på den samiske urbefolkninga. | en |
dc.identifier.isbn | 978-82-7389-131-0 | |
dc.identifier.issn | 0809-8034 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/3291 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_3022 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Eureka Forlag, Høgskolen i Tromsø | en |
dc.relation.ispartofseries | Eureka Læremiddelserie, nr 4 (2008) | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | en |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | en |
dc.title | Nasjonal identitetsskaping i skolen : en regional og etnisk problematisering | en |
dc.type | Book | en |
dc.type | Bok | en |