dc.contributor.advisor | Høgetveit Berg, Sigrun | |
dc.contributor.author | Wieffer, Jeroen | |
dc.date.accessioned | 2024-05-31T12:12:25Z | |
dc.date.available | 2024-05-31T12:12:25Z | |
dc.date.issued | 2019-05-29 | en |
dc.description.abstract | Denne avhandlingen er en didaktisk oppgave og handler om reformasjonens fremstilling i undervisningen i Norge og Nederland. Oppgaven er en komparasjons analysere hvor jeg sammenligner skolesystemet, læreplanene og lærebøkene og er ute å finne likheter og forskjeller. Analysen av de ulike bestanddeler har gitt noen funn. Et av hovedfunnene er at det finnes noen sentrale forskjeller rundt temaet reformasjonen mellom kompetansemålene i den nederlandske læreplanen i forhold til den norske. En annen hovedfunn er at faget historie ikke er et obligatorisk fag, men et valgfag i Nederland. I fremstillingen av reformasjonen i de norskelærebøkene blir ikke Erasmus ikke nevnt, mens i de nederlandske blir han fremhevet som en sentral inspirasjonskilde for Martin Luther. En annen element som kommer tydelig fram i lærebøkene er at samfunnene i Nederland og Norge er i ulik utvikling, da Nederland holder på å bli en egen republikk og Norge mister sin suverenitet og blir i større del innlemmet i Danmark. Til sammen oppgaven gitt et innblikk i noen sentrale forskjeller og likheter mellom historieundervisningen i Norge og Nederland. Dette kan hjelpe å belyse disse nasjonenes didaktiske forhold. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/33651 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | HIS-3980 | |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Historie: 070 | en_US |
dc.subject | VDP::Humanities: 000::History: 070 | en_US |
dc.title | Reformasjonen i undervisningen i brudd og kontinuitet | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |