dc.contributor.advisor | Wisborg, Torben | |
dc.contributor.author | Bredin, Ida Celine | |
dc.contributor.author | Joks Gaup, Hedi Marina | |
dc.date.accessioned | 2024-05-31T12:20:46Z | |
dc.date.available | 2024-05-31T12:20:46Z | |
dc.date.issued | 2021-05-31 | en |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Vi ønsket å rette fokus mot traumeteamtrening i Norge. Folkehelseinstituttet sitt
datamateriale viser at traume er noe som skjer i stort omfang. Samtidig er det mange sykehus
som mottar få alvorlige traumepasienter. Forskning viser at traumeteamtrening har stor
nytteverdi i forbindelse med vedlikehold av kompetanse. Basert på konsensus kommer BEST
og Traumeplanen med anbefalinger om regelmessig traumeteamtrening. Per i dag er det ukjent
hvilket omfang undervisning og traumeteamtrening har ved norske sykehus, samt i hvilket
omfang BEST sitt materiale brukes.
Formål: Denne studien hadde som formål å undersøke hvordan traumeteam trente ved norske
sykehus. Oppgaven tar for seg hva sykehusene brukte som undervisnings- og treningsopplegg
– med BEST sitt materiale som kasusstudie. Studien undersøkte også erfaringer med og bruken
av BEST sitt observasjonsskjema.
Metode: En spørreundersøkelse ble utsendt til lokale traumekoordinatorer ved 40 sykehus; 4
traumesentre, 34 akuttsykehus med traumefunksjon og 2 akuttsykehus med uklar funksjon.
Resultater: 34 av 40 (85 %) traumekoordinatorer svarte på spørreundersøkelsen. 30 av 34 (88
%) sykehus brukte ett undervisningsopplegg, der BEST sitt undervisningsopplegg ble benyttet
hos majoriteten. Alle sykehusene rapporterte om regelmessig traumeteamtrening, der
sykehusene hadde en relativt lik tilnærming med fokus på reelle kasuistikker. 33 av 34 (97 %)
sykehus rapporterte at de brukte et observasjonsskjema, der 23 av 33 (70 %) brukte BEST sitt
observasjonsskjema.
Konklusjon: Med BEST som kasusstudie var det flere interessante funn, der det blant annet
kom fram et stort fokus på forbedring av traumeteam gjennom undervisning og
simulasjonstrening. Undervisning bør inkluderes før simulasjonstrening for å sikre størst mulig
læringsutbytte. Sykehusene bør fortsette nåværende praksis rundt praktisk traumeteamtrening.
Når det kommer til observasjonsskjema vil nåværende digitalisering mest sannsynlig påvirke
bruken av BEST sine papirjournaler. Det er et behov for mer forskning rundt de forskjellige
temaene denne studien tar for seg.
Nøkkelord: Traumeteam, teamtrening, simulasjonstrening, undervisning, traumejournal,
traume, norske sykehus | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/33662 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2021 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | MED-3950 | |
dc.subject | VDP::Medisinske Fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750::Traumatologi: 783 | en_US |
dc.title | En kartleggende studie om traumeteamtrening i Norge | en_US |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |