Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBrekke, Mary
dc.contributor.authorGermeten, Sidsel
dc.contributor.authorJensen, Øyvind Bråstad
dc.contributor.authorJenssen, Øyvind
dc.contributor.authorSjøvoll, Jarle
dc.date.accessioned2011-05-25T12:40:27Z
dc.date.available2011-05-25T12:40:27Z
dc.date.issued2007
dc.description.abstractDe gode resultatene av en sterkere vektlegging på en praksisorientert lærerutdanning representerer et betydelig utviklingspotensial for lærerutdanning generelt. Den desentraliserte utdanninga opplevdes som – og var – relevant og meningsfull for alle aktører. I NOKUT’s vurdering av den stasjonære allmennlærerutdanninga i 2006 gir studentene uttrykk for at praksisopplæringa forbereder dem for dårlig til yrket. Nyutdannede lærere hevder ofte at de får et ”praksissjokk” når de begynner som lærere. Da de første kullene innenfor desentralisert lærerutdanning ble uteksaminert, var det nettopp praksisrelevansen både studenter, veiledere, rektorer og skolesjefer trakk fram som styrken ved modellen. Kan dette ha noe med balansen mellom teori og praksis i utdanninga å gjøre? Forholdet mellom tid til teori og tid til praksis var i de første kullene ganske forskjellig i den etablerte lærerutdanninga sammenlignet med desentralisert utdanning. I den desentraliserte utdanninga var det tre ganger så mye tid avsatt til praksis. Dette var den store forskjellen på den nye og den etablerte lærerutdanninga. Denne boka handler om de mulighetene som ligger i et praksisforankret læringsmiljø. Erfaringer fra noen desentraliserte lærerutdanningstiltak formidles fra personer med ulike faglige ståsted.en
dc.identifier.isbn978-82-7389-114-3
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/3368
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_3091
dc.language.isonoben
dc.publisherEureka Forlag, Høgskolen i Tromsøen
dc.relation.ispartofseriesEureka Diverse, nr 2 (2007)en
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en
dc.titleDesentralisert lærerutdanning i nord : fra nødløsning til fullverdig alternativen
dc.typeBooken
dc.typeBoken


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel