dc.contributor.advisor | Hugaas Ofstad, Eirik | |
dc.contributor.author | Thomassen, Marie Jensen | |
dc.date.accessioned | 2024-06-04T05:44:38Z | |
dc.date.available | 2024-06-04T05:44:38Z | |
dc.date.issued | 2019-06-02 | en |
dc.description.abstract | Bakgrunn:
Etter hva vi kjenner til har det aldri før vært gjennomført en systematisk studie i Norge som undersøker pasientopplevelser i møte med akuttmottak. Formålet med denne oppgaven var å øke kunnskapen om hvordan pasienter opplever opphold i akuttmottaket ved NLSH Bodø. Videre ville vi se om pasientopplevelsene endret seg etter innføring av ansvarlig overlege i akuttmottak (LIF) og strukturert team-mottak av pasientene.
Materiale og metode:
Datamaterialet baserte seg på analyser av spørreskjema sendt ut til alle pasienter som hadde kontakt med/ble innlagt via akuttmottaket ved NLSH Bodø i april og mai 2017, samt april og mai 2018. Kvantitative analyser ble gjennomført ved hjelp av statistikkprogrammet SPSS25. Fritekstfeltene som er inkludert i spørreskjemaet har gitt nyttig kvalitativ tilleggsinformasjon rundt sider av pasientenes opplevelser som ikke fanges opp av tallgraderingen.
Resultater:
Studien inkluderte totalt 725 respondenter, henholdsvis 386 i 2017 og 339 i 2018. Måling av total tilfredshet viste gjennomsnittskår på 4,3 (i skalaen 1-5) i begge studieperiodene. På spørsmålene som omhandlet hvor raskt pasienten ble tilsett av sykepleier og lege var det en signifikant reduksjon i opplevd ventetid fra 2017 til 2018. Gjennomsnittlig opplevd ventetid for tilsyn av sykepleier viste en nedgang fra 16,5 min til 12,0 min (p=0,018). Tid-til-lege viste en reduksjon i gjennomsnittlig opplevd ventetid fra 49,7min til 32,4 min (p<0,001). Det var ingen signifikant endring i opplevd total oppholdstid i akuttmottaket. De spørsmålene pasientene svarte mest negativt på omhandlet informasjon om ventetiden, utviklingen av ventetiden, samt personalets evne til å la pasienten delta i beslutninger.
Konklusjon:
Majoriteten av pasientene var svært tilfredse og følte seg trygge under sitt opphold i akuttmottaket. Det kan ikke konkluderes med at legeledet team-triage fører til økt pasienttilfredshet. Studien bekrefter tidligere litteratur som sier at det foreligger en vesentlig kompleksitet i vurderingen av faktorer som påvirker pasienttilfredshet i møte med helsevesenet. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/33703 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | MED-3950 | |
dc.subject | Medisinske fag: 700 | en_US |
dc.title | Pasientopplevelser i akuttmottaket ved Nordlandssykehuset Bodø. - En spørreundersøkelse før og etter innføring av overlege og strukturert team-mottak av pasienter i akuttmottak. | en_US |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |