Show simple item record

dc.contributor.advisorÓturai, Gabriella
dc.contributor.advisorAbels, Monika
dc.contributor.authorKolve, Nora
dc.date.accessioned2024-06-14T05:34:45Z
dc.date.available2024-06-14T05:34:45Z
dc.date.issued2024-05-01en
dc.description.abstractThis study investigated whether there are gender differences in children's understanding of hidden emotions. Additionally, it explored whether there are gender differences in hidden emotion understanding in different social contexts (peer vs. family) and for different emotion categories (submissive emotions vs. disharmonious emotions). Our sample included 27 children aged four to six years and 17 caregivers. The children conducted a test made for measuring hidden emotion understanding, while the caregivers answered a questionnaire. Contrary to our hypotheses, derived from existing research that has found gender differences in Theory of Mind abilities and emotional expression, our results did not reveal significant gender differences in children’s understanding of hidden emotions. This suggests that gender may not play a significant role in developing an understanding of hidden emotions among preschool children. Potential explanations for the results are discussed, and limitations are presented, including lack of power and generalizability. However, ultimately, this study contributes to the developmental psychology field by challenging assumptions about gender differences in emotional understanding and highlighting areas for future research.en_US
dc.description.abstractDenne studien undersøkte om det er kjønnsforskjeller i barns forståelse av skjulte følelser. I tillegg undersøkte den om det er kjønnsforskjeller i barns forståelse av skjulte følelser i ulike sosiale sammenhenger (jevnaldrende vs. familie) og for ulike følelseskategorier (underdanige følelser vs. disharmoniske følelser). Vårt utvalg bestod av 27 barn i alderen fire til seks år og 17 omsorgspersoner. Barna gjennomførte en test laget for å måle deres forståelse av skjulte følelser, mens omsorgspersonene svarte på et spørreskjema. I motsetning til våre hypoteser, basert på eksisterende forskning som har funnet kjønnsforskjeller i «Theory of Mind» egenskaper og i følelsesuttrykk, avslørte ikke våre resultater signifikante kjønnsforskjeller i barns forståelse av skjulte følelser. Dette antyder at kjønn kanskje ikke spiller en vesentlig rolle i utviklingen av forståelsen for skjulte følelser blant førskolebarn. Potensielle forklaringer på resultatene diskuteres, i tillegg presenteres begrensninger, inkludert manglende styrke og generaliserbarhet. Men til syvende og sist bidrar denne studien til det utviklingspsykologiske feltet ved å utfordre antakelser om kjønnsforskjeller i forståelsen av følelser og fremheve områder for fremtidig forskning.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/33796
dc.language.isoengen_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPSY-3900
dc.subjectReal and apparent emotionsen_US
dc.subjectEmotion expressionen_US
dc.subjectTheory of Minden_US
dc.subjectGender differencesen_US
dc.subjectSocial contexten_US
dc.subjectSubmissive and disharmonious emotionsen_US
dc.titleAre There Gender Differences in Children’s Understanding of Hidden Emotions?en_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)