Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBakke, Jarle P.
dc.contributor.authorNikolaisen, Arild
dc.date.accessioned2011-06-10T08:53:57Z
dc.date.available2011-06-10T08:53:57Z
dc.date.issued2011-05
dc.description.abstractAvhandlingen tar for seg atferd i konfliktsituasjoner blant rektorer i grunnskolen. Avhandlingen baserer sin kvantitative strategi på et måleinstrument av Thomas, 1975. Måleinstrumentet er bygd opp av motsetningen mellom hensynet til en selv (selvhevdelse) og hensynet til andre (samvirke). Motsetningen håndteres da av fem atferdsformer, dvs konkurrerende atferd, unnvikende atferd, føyelig atferd, kompromissende atferd og samarbeidende atferd. De faktiske forhold i utvalget viser at rektorene har sterkt signifikante preferanser for føyelighet med innslag av unnvikelse eller kompromiss. Det argumenteres for at føyeligheten speiler individualistiske verdier i den autonome lærerkulturen. Det påvises også sterk signifikant sammenheng mellom føyelighet og kommunale myndighetsmodeller samt sterk signifikant sammenheng mellom føyelighet og skoleslag.en
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/3391
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_3114
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2011 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3902en
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en
dc.titleFra indre dilemma til ytre disputt? : en studie av grunnskolerektorers atferdspreferanser i konfliktsituasjoneren
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)