dc.contributor.advisor | Bakke, Jarle P. | |
dc.contributor.author | Nikolaisen, Arild | |
dc.date.accessioned | 2011-06-10T08:53:57Z | |
dc.date.available | 2011-06-10T08:53:57Z | |
dc.date.issued | 2011-05 | |
dc.description.abstract | Avhandlingen tar for seg atferd i konfliktsituasjoner blant rektorer i grunnskolen. Avhandlingen baserer sin kvantitative strategi på et måleinstrument av Thomas, 1975. Måleinstrumentet er bygd opp av motsetningen mellom hensynet til en selv (selvhevdelse) og hensynet til andre (samvirke). Motsetningen håndteres da av fem atferdsformer, dvs konkurrerende atferd, unnvikende atferd, føyelig atferd, kompromissende atferd og samarbeidende atferd. De faktiske forhold i utvalget viser at rektorene har sterkt signifikante preferanser for føyelighet med innslag av unnvikelse eller kompromiss. Det argumenteres for at føyeligheten speiler individualistiske verdier i den autonome lærerkulturen. Det påvises også sterk signifikant sammenheng mellom føyelighet og kommunale myndighetsmodeller samt sterk signifikant sammenheng mellom føyelighet og skoleslag. | en |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/3391 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_3114 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Universitetet i Tromsø | en |
dc.publisher | University of Tromsø | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2011 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3902 | en |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en |
dc.title | Fra indre dilemma til ytre disputt? :
en studie av grunnskolerektorers atferdspreferanser i konfliktsituasjoner | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |