dc.contributor.advisor | Johansen, Åse-Mette | |
dc.contributor.advisor | Bentzen, Kristine | |
dc.contributor.author | Førlie, Sofie Alstad | |
dc.date.accessioned | 2024-06-27T06:33:41Z | |
dc.date.available | 2024-06-27T06:33:41Z | |
dc.date.issued | 2024-05-15 | en |
dc.description.abstract | Den overordnede problemstillingen for denne avhandlingen er: Læreroppfatninger av flerspråklighet og overgangen fra internasjonal skole til videregående skole. Jeg skal i denne oppgaven undersøke hvordan lærere definerer, forstår og jobber med flerspråklighet, og undersøke hvordan de jobber med overgangen fra internasjonal skole til norsk videregående skole.
Empirien i studien baserer seg på to kvalitative fokusgruppeintervju med lærere fra en internasjonal grunnskole og ved en norsk videregående skole. Funnene i analysen viser at lærere ved de to ulike skolene forstår og jobber med flerspråklighet og flerspråklighet som ressurs på ulike måter. Lærerne ved den internasjonale skolen jobber i stor grad med flerspråklighet som ressurs ved at de veksler mellom å bruke norsk og engelsk i undervisningen. Ved den videregående skolen virker det som om lærerne i større grad konsentrerer seg om elevers språkkompetanse i norsk heller enn deres samlede språkkompetanse. Dette påvirker måten de jobber med flerspråklighet som ressurs på. Studien gir innsikt i en overgang i utdanningssystemet det i liten grad tidligere har blitt forsket på. Lærere fra både den internasjonale skolen og den norske videregående skolen erfarer at elevenes ferdigheter i norsk er en avgjørende faktor for hvordan elevene opplever begynnelsen på sin videregående utdanning. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/33936 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2024 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | NOR-3982 | |
dc.subject | Flerspråklighet | en_US |
dc.subject | Overgang | en_US |
dc.title | Flerspråklighet i overgangen fra internasjonal grunnskole til norsk videregående skole: En kvalitativ undersøkelse av læreres oppfatning og håndtering av flerspråklighet i overganger i utdanningssystemet | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | nor |
dc.type | Master thesis | eng |