Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMorten, Bartnæs
dc.contributor.authorHansen, Cecilie
dc.contributor.authorKjølås, Christina Mlinnikova
dc.date.accessioned2024-07-03T05:50:30Z
dc.date.available2024-07-03T05:50:30Z
dc.date.issued2024-05-15en
dc.description.abstractTema for denne masteroppgaven er validitet og reliabilitet i åpne oppgaver på nasjonale prøver i lesing. Nordiske studier har vist at vurdering og skåring av elevsvar på åpne oppgaver kan være utfordrende. Problemstillingen for denne masteroppgaven er: I hvilken grad gir åpne oppgaver på nasjonale prøver i lesing valide målinger og reliable resultater? For å belyse dette tar studien utgangspunkt i to forskningsspørsmål: «I hvilken grad måler åpne oppgaver elevenes lesekompetanse i å tolke og sammenholde informasjon, og å finne informasjon i tekster?» og «Hvor presise, dekkende og anvendelige er kriteriene for skåring som gis i vurderingsveilederen, og i hvilken grad svarer skårernes vurderingspraksis til disse kriteriene?» Forskningsspørsmålene undersøkes gjennom en kvalitativ tekstgjennomgang knyttet til prøvetekstene Stargate og Snikfotografen. Dette kombineres med en kvantitativ innholdsanalyse. Statistiske beregninger foretas for å undersøke graden av samsvar i skåring av åpne oppgaver. Utvalget består av 1200 elevsvar, fra 8. og 9. trinn fra nasjonale prøver høsten 2023. Kvalitative funn i gjennomgang av de to tekstene viser at elevene må lese og forstå tekst med både implisitt og eksplisitt meningsinnhold. Tolkningsrommet som oppstår mellom teksten, oppgavene, vurderingsveiledere og oss som vurderer, står sentralt i dette prosjektet. Funn viser at sensorreliabiliteten utfordres i noen grad i vurdering og skåring av tolkningsoppgaven i Stargate. I skåring av åpen oppgave Snikfotografen er sensorreliabiliteten derimot svært god. Det finnes et potensial i å prioritere forberedelser i profesjonsfellesskapet før vurdering og skåring av elevsvar på de åpne oppgavene.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34020
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3901
dc.subjectNasjonale prøver i lesingen_US
dc.subjectÅpne oppgaveren_US
dc.subjectvaliditet og reliabiliteten_US
dc.subjectInterrater reliabiliteten_US
dc.subjectvurdering og skåringen_US
dc.titleValiditet og reliabilitet i to åpne oppgaver fra de nasjonale prøver i lesing 2023en_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)