Show simple item record

dc.contributor.advisorMankova, Petia
dc.contributor.authorGundersen, Bård Inge Tytingvåg
dc.date.accessioned2024-07-03T06:00:22Z
dc.date.available2024-07-03T06:00:22Z
dc.date.issued2024-05-27en
dc.description.abstractLærebøker kan påstås å representere samfunnets offisielle minne, og oppgaven blir å undersøke hvordan omtalen av kollaboratører har endret seg over tid. Dette gjøres ved å analysere åtte lærebøker utgitt mellom 1984 og 2021, ved hjelp av representasjonsanalyse. Kollaboratørene, nordmenn som samarbeidet med tyskerne under krigen, ble lenge ignorert og tilsidesatt, mens den nasjonale historiefortellingen fokuserte på heltemot og motstand. Med tiden vokste det frem en faghistorisk generasjon som ville belyse alle sider ved krigen, revisjonistene, og fra og med 1970-tallet kan en indentifisere et historiefag i endring i forskningen på okkupasjonen. Fra okkupasjonsfortellinger formidlet i «svart/hvitt», til fremstillinger formidlet i «gråtoner» om perioden. Fra og med 1980-tallet ble flere «nyere» perspektiver om krigen gradvis allmenngjort og legitimert. På den andre siden skjedde ikke dette uten en viss faglig konflikt. Den historiefaglige diskursen kan deles grovt inn i to, de som ville bevare den tradisjonelle «grunnfortellingen» om krigen, og de som ville øke mangfoldet i historien. Disputten kan sies å pågå fortsatt, og har skapt endringer på veien. I denne analysen er det spesielt fire tematiske punkter i fortellingen om kollaboratørene som oppgaven skal fordype seg i: Administrasjonsrådet, NS-medlemmene, tyskerarbeiderne og rettsoppgjøret. Forskerfunnene viser at en kan se endringer i disse punktene, både i form av større tekstlig omfang og et mer nyansert og forsonende språk. Videre viser funnene at forfattere bak okkupasjonshistorien i lærebøkene er sentrale for hvordan fortellingen fremstiller kollaborasjon, og at deres personlige synsvinkel i okkupasjonsdiskursen gjennomgående gjenspeiles i lærebok-kapitlene. Avslutningsvis er det tydelig at det eksister en parallell med en viss forsinkelse, mellom hva som fremstilles om okkupasjonen i historiefaglig forskning, og hva som senere blir utgitt i lærebøkene om perioden.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34036
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDHIS-3980
dc.subjectKollaborasjonen_US
dc.subjectLærebøkeren_US
dc.subjectOkkupasjonsdiskursen_US
dc.titleHistoriefortellingen om kollaboratører i endring- Lærebøkenes okkupasjonsfortelling i et 40-årsperspektiven_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)