dc.contributor.advisor | Haavold, Per Øystein | |
dc.contributor.author | Kornør, Daniel | |
dc.date.accessioned | 2024-07-04T12:03:03Z | |
dc.date.available | 2024-07-04T12:03:03Z | |
dc.date.issued | 2024-05-14 | |
dc.description.abstract | Lærerveiledninger har til hensikt å støtte lærere i planlegging og gjennomføring av undervisning. Tidligere forskning innen feltet har vært begrenset i omfang. I denne studien utfører jeg en kvalitativ innholdsanalyse av en norsk lærerveiledning som er rettet mot elever på 5. trinn. Målet med studien er å adressere følgende problemstilling:
Hvordan kan en norsk lærerveiledning støtte læreren i utforskende og problembasert undervisning?
Den anvendte kvalitative innholdsanalysen er basert på en kombinasjon av kvantitative og kvalitative metoder. Resultatene fra den kvantitative analysen indikerer at lærerveiledningen i stor grad styrer lærer og elevers handlinger, mens den i mindre grad fokuserer på begrunnelser og hensiktene bak disse. I motsetning til dette, avdekker den kvalitative analysen nye aspekter ved lærerveiledningen. Hvert tema i lærerveiledningen introduseres gjennom en gruppediskusjon i klasserommet. Disse diskusjonene anvendes til å aktivere elevenes forkunnskaper før ny kunnskap introduseres. Lærerveiledningen inneholder også oppgaver for utforskende samarbeid. Disse oppgavene legger stor vekt på prosessen med å løse oppgaven, og kjennetegnes av felles diskusjoner som stimulerer til ulike tilnærminger til problemet. Samlet sett fant analysene at boken til en viss grad kan støtte lærer i utforskende og problembasert undervisning. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/34069 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2024 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LER-3903 | |
dc.subject | Lærerveiledning | en_US |
dc.subject | Dokumentanalyse | en_US |
dc.subject | Matematikk | en_US |
dc.title | Hvordan kan en norsk lærerveiledning støtte læreren i utforskende og problembasert undervisning? En mixed method analyse av en norsk lærerveiledning | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |