Show simple item record

dc.contributor.advisorBusch, Hella Veierud
dc.contributor.advisorLødemel, Andreas Halvorsen
dc.contributor.authorHolst, Marianne Jentoft
dc.contributor.authorWaltenberg, Indianne
dc.date.accessioned2024-07-04T12:04:09Z
dc.date.available2024-07-04T12:04:09Z
dc.date.issued2024-05-15
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar for seg hvordan høytpresterende elever på 6. trinn- arbeider med multiple tekster på iPad, hvor formålet var å undersøke strategier elevene anvendte. På bakgrunn av dette utformet vi følgende problemstilling: Hvordan arbeider et utvalg elever med multiple tekster på iPad, og hvordan reflekterer de over strategiene de bruker? For å svare på problemstillingen gjennomførte vi en kvalitativ kasusstudie. Vi utformet et undervisningsopplegg med støtte fra klassens lærer og kunnskap om de utvalgte elevenes erfaringer med og holdninger til arbeid på iPad og med multiple tekster. Opplegget innebar at elevene skulle lese to multiple tekster på iPad og svare på tilhørende oppgaver. Undervisningsøkten på 90 minutter gjennomført av klassens lærer. Vi gjorde skjermopptak av elevenes iPad-skjermer for å få innsikt i hvordan de arbeidet og hvilke strategier elevenes ulike arbeidsmåter kunne være uttrykk for. I etterkant intervjuet vi elevene, noe som ga dypere innblikk i elevenes refleksjoner om arbeidet som ble gjort, og dermed hvilke strategier de brukte. Også elevtekstene som utgjorde svar på oppgavene, kunne si noe om hvilke strategier de anvendte. Vi tok i bruk Blooms taksonomi for å beskrive nivået på oppgavene vi konstruerte til de multiple tekstene, for å kunne si på hvilket nivå elevene brukte strategier i arbeidet og for å vurdere strategienes hensiktsmessighet. Våre funn viser at elevene anvendte og la vekt på hukommelsesstrategier, som regnes som overflatiske strategier som alene ikke gir en dyp forståelse av tekst. Undersøkelsen viste videre at elevene anvendte dypere strategier som overvåkningsstrategier og elaboreringsstrategier, der elevene knyttet tematikken i de multiple tekstene til egne erfaringer og eksempler. Elevene så ut til i liten grad å anvende organiseringsstrategier. I intervjuet fremkom det at elevene reflektere over bruken av hukommelsesstrategier og overvåkningsstrategier. Undersøkelsen viste at elevenes strategibruk var hensiktsmessig i den forstand at den bidro til at elevene integrerte innhold og vurderte kildeinformasjon på tvers av de multiple tekstene.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34070
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3901
dc.subjectLesestrategieren_US
dc.subjectMultiple teksteren_US
dc.subjectiPaden_US
dc.subjectKildevurderingen_US
dc.title«Jeg leste for å huske teksten». En kvalitativ studie om elevers strategibruk i arbeid med multiple tekster på iPaden_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)