Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEnoksen, Turi
dc.contributor.authorSolli-Bordewich, Marthe
dc.date.accessioned2024-07-12T05:37:38Z
dc.date.available2024-07-12T05:37:38Z
dc.date.issued2024-05-15en
dc.description.abstractNOU (23:24) gir anbefalinger om hvordan man skal jobbe med familier til barn som er plassert på barnevernsinstitusjoner. Blant annet anbefaler den tett samarbeid med familien, hvor målet er å styrke familiens mulighet til å ivareta omsorgen for barnet. I tillegg anbefaler NOU ’en individuell tilnærming til hver familie, for å forstå familien sine ulike ressurser, behov og utfordringer. Dette tenker jeg familieferdighetsgrupper kan være med å bidra til. Problemstillingen i studien er: Hvordan opplever ferdighetstrenerne familieferdighetsgrupper i omsorgsinstitusjoner, og hvilke utfordringer og nytte identifiserer de? Jeg har deretter to underspørsmål: • Hvordan mener ferdighetstrenerne at familieferdighetsgruppene påvirker samspillet mellom ungdom og foresatte? • Hvordan påvirker familieferdighetsgruppene sannsynligheten for tilbakeføring? Formålet med studien er å undersøke hvordan ferdighetstrenere opplever familieferdighetsgrupper i omsorgsinstitusjoner. Jeg ønsker å finne ferdighetstrenerenes subjektive opplevelse av hvordan gruppene opplevdes for ungdommene og deres foresatte. Metoden jeg brukte for å svare på problemstillingen min er kvalitativ, og jeg valgte case-studie med gjennomføring av halvstrukturerte intervju og innhenting av kontekstdata fra ulike omsorgsinstitusjoner i Norge. Studien avgrenses til å gjelde to omsorgsinstitusjoner i Bufetat som jobber etter Omsorgs- og endringsmodellen. Utvalget var tre miljøterapeuter som har vært ferdighetstrenere i familieferdighetsgrupper på institusjonene. Funnene er analysert med tematisk analyse. Funn fra undersøkelsen indikerer at informantene opplever familieferdighetsgruppene som positive for ungdom og foresatte. Ungdommer og foresatte opplevde en bedre forståelse for hverandre, bedre samarbeid og vektlegging på å ha en ikke-dømmende holdning ovenfor hverandre. Funnene i denne studien vil kunne gi implikasjoner på praksis av gjennomføring av familieferdighetsgrupper, slik at flere institusjoner som jobber med Omsorgs- og endringsmodellen kanskje starter opp med familieferdighetsgrupper. Det vil være interessant å forske videre på ungdommen og foresattes opplevelse av gruppene.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34145
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBVE-3940
dc.subjectDBTen_US
dc.subjectOEMen_US
dc.subjectOmsorgs- og endringsmodellenen_US
dc.subjectValideringen_US
dc.subjectFamilieferdighetsgrupperen_US
dc.subjectDialektikken_US
dc.subjectMindfulnessen_US
dc.titleFamilieferdighetsgrupper i omsorgsinstitusjoner, hvordan oppleves de for ferdighetstrenerne?en_US
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveno


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)