dc.contributor.advisor | Olsen, Trude Høgvold | |
dc.contributor.author | Skoglund, Camilla | |
dc.contributor.author | Windstad, Hege F. | |
dc.date.accessioned | 2024-08-12T19:41:45Z | |
dc.date.available | 2024-08-12T19:41:45Z | |
dc.date.issued | 2024-05-24 | |
dc.description.abstract | I emnet Personlig lederutvikling ved erfaringsbasert master i ledelse ved UiT skal alle studentene gjennomføre 360 graders tilbakemelding. I 360 graders tilbakemelding får alle studentene tilbakemelding om egen lederatferd fra flere kilder (underordnede, sideordnede og overordnede), samt at disse tilbakemeldingene fra andre sammenliknes med ens egne vurderinger. Tilbakemeldingene gis på et skjema som tar for seg ulike temaer som er viktig i rollen som leder.
Hensikten med en slik tilbakemelding er å få en utvidet forståelse av hvordan man fungerer som leder, sett gjennom øynene til flere grupper personer. Dette bygger på en antakelse om at ulike personer i ulike relasjoner, vil ha ulike oppfatninger om din lederatferd. Tilbakemeldingene skal studentene bruke i en prosess der de får anledning til å reflektere over sine sterke og svake sider med sikte på at de skal gjennomgå en positiv vekst og utvikling som leder.
I denne masteroppgaven tar vi for oss om tidligere studenter ved erfaringsbasert master i ledelse opplevde læring ved å gjennomføre 360 graders tilbakemelding. Studien er gjennomført med bruk av kvalitativ metode, hvor vi gjennomførte åtte semistrukturerte dybdeintervjuer. Personene vi intervjuet har vært studenter ved erfaringsbasert master i ledelse ved UiT, og sitter i lederstillinger.
Våre funn viser at samtlige av våre informanter har opplevd læring i en eller annen form eller grad. Dette er ikke nødvendigvis basert på metoden 360 graders tilbakemelding, men på grunn av metoden som en del av en lederutdanning. Bruk av målsetting, veileder og grupper trekkes frem som viktige faktorer for opplevelsen av læring. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/34273 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2024 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | BED-3906 | |
dc.subject | 360 graders tilbakemelding | en_US |
dc.subject | Læring | en_US |
dc.subject | Personlig lederutvikling | en_US |
dc.subject | Lederutdanning | en_US |
dc.title | 360 graders tilbakemelding som del av lederutdanning: God læring eller et hyggelig avbrekk? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |