dc.contributor.advisor | Nilsen, Etty Ragnhild | |
dc.contributor.author | Stoltenberg, Runar | |
dc.date.accessioned | 2024-08-12T19:52:27Z | |
dc.date.available | 2024-08-12T19:52:27Z | |
dc.date.issued | 2024-06-03 | |
dc.description.abstract | Mellomledere er i en krevende posisjon hvor de forventes å være proaktive og dyktige i sin
posisjon som leder. Hvordan mellomlederen sin erfaring bidrar til og kunne tolke og forstå
endringen sin intensjon for så implementere dette i endringsprosessen vil være spesielt viktig
for en organisasjons fremtidig vekst og overlevelse. Denne studien tar for seg mellomledere
sine erfaringer med endringsprosesser og svarer på følgende problemstilling: Hvilken
betydning har mellomleders rolle i endringsprosesser og hvordan utnyttes og utforskes læring
på et organisatorisk nivå?
I denne forbindelse har jeg intervjuet et utvalg av mellomledere i BDO AS Norge for å
undersøke fenomenet. Organisasjonen er i stor vekst og står fremfor mye konkurranse om
sine kunder i forbindelse med levering av tjenester med høy kvalitet og kompetanse innenfor
sine fagområder. For å kunne være konkurransedyktig vil de være spesielt avhengig av å
forholde seg til eksternt press fra andre aktører i markedet. Dette krever at de har gode rutiner
på endringsprosesser som kan støttes av sine mellomledere for å gjennomføre gode og
vellykkede endringsprosesser.
For å kunne belyse problemstillingen vil det teoretiske rammeverket bestå av litteratur som
omhandler læring, erfaring, endring og mellomlederen sin rolle endringsprosessen. Grunnlag
for funnene i forskningen er hentet fra kvalitativ forskningsmetode med semi-strukturerte
intervju som innsamlingsmetode. Dette vil videre være grunnlaget til diskusjonen som det
skal gjøres rede for.
Studien viser at involvering, tydelig og konkret informasjon bidrar til mer motivasjon og til at
endringsprosessen blir lettere å implementere. Mellomlederne med erfaringer fra tidligere
endringsprosesser viser god håndtering av implementeringen av endringsprosessen. En god
balanse mellom erfaring og egenskaper innenfor sin rolle kan bidra til mindre reaksjon fra
ansatte som gir mer tid til å utforske endringer da mellomlederne kan se et mønster i
endringsprosessene. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/34277 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2024 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | BED-3901H | |
dc.subject | Mellomledere | en_US |
dc.subject | Endringsprosess | en_US |
dc.subject | Erfaring | en_US |
dc.subject | Læring | en_US |
dc.subject | Utforskning og utnyttelse | en_US |
dc.title | Mellomledere og deres erfaring med endringsprosesser | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |