Show simple item record

dc.contributor.advisorBjøru, Anne-Mette
dc.contributor.authorIversen, Rebecca Tendstrand
dc.date.accessioned2024-09-10T04:05:07Z
dc.date.available2024-09-10T04:05:07Z
dc.date.issued2023-10-22en
dc.description.abstractDenne mastergradsavhandlingen omhandler assistenter og deres beskrivelser av hvordan de opplever sitt arbeid med spesialundervisning i grunnskolen. Formålet med studien er å undersøke hvordan assistenter ivaretas av skoleledelse, hvilken kunnskap de har om sin stilling og hvordan de opplever de forskjellige organiseringsformene; å være assistent i klasserommet og en-til-en-undervisning utenfor klasserommet, som viser seg gjeldende innenfor det spesialpedagogiske feltet. De teoretiske perspektivene som presenteres er hva spesialpedagogikk er, hva det innebærer å være assistent, samtidig som jeg vil se på to av organiseringsformene som er gjeldende for dagens spesialundervisning. Oppgavens problemstilling gjør at oppgaven ses inn under et hermeneutisk perspektiv fordi jeg har undersøkt assistenters erfaringer med spesialundervisning i grunnskolen. Jeg har valgt en kvalitativ metode med forskningsintervju som datainnsamlingsmetode. Analyseprosessen er gjort etter Malterud (2017) sin analysestrategi systematisk tekstkondensering. Utvalget i denne studien består av fire assistenter i grunnskolen. Resultatene framstilles i ulike underkapitler som har sin opprinnelse i tema intervjuguiden ble styrt etter. I dette kapittelet framkommer funn som informantene opplever som relevante i sin hverdag som assistenter i spesialundervisning. Deriblant kommer vi inn på temaene om fast veiledningsordning ved arbeidsplassene, om de kjenner til bruken av individuell opplæringsplan og andre forhold rundt sin stilling og hvordan de opplever organiseringsformene. Det viser seg at informantene har ulike svar på hvorvidt de føler seg ivaretatt i skolen av lærere, samtidig som at noen informanter kan fortelle at de ikke har innsyn i sine elevers individuelle opplæringsplaner. Jeg stiller derfor spørsmål til hvordan skolen sikrer at elevene mottar best mulig opplæring ut fra evner og forutsetninger, og det kommer tydelig fram at skolen må ta et ansvar og håndtere situasjonen rundt assistenter på en bedre måte enn de gjør i dag – det er tross alt mange assistenter som sitter med ansvar for spesialundervisning.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34568
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3903
dc.subjectassistenteren_US
dc.subjectspesialundervisningen_US
dc.subjectgrunnskoleen_US
dc.subjectansvaren_US
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.titleAssistenter i spesialundervisningen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)