Show simple item record

dc.contributor.advisorYvonne, Sørensen
dc.contributor.authorSandvik, Jørgen
dc.date.accessioned2024-09-10T04:05:54Z
dc.date.available2024-09-10T04:05:54Z
dc.date.issued2024-05-15en
dc.description.abstractTemaet for denne masteravhandlingen har vært forebygging av sosial angst på småtrinnet med følgende problemstilling: «Hvordan kan grunnskolelærere forebygge sosial angst på småtrinnet?». Formålet med studien har vært å innhente kunnskap hvordan lærere arbeider med forebygging av sosial angst på småtrinnet. Slik håper jeg å bidra til mer kunnskap på forskningsfeltet rundt sosial angst, og at jeg som spesialpedagog kan utvikle meg. Studien min tar utgangspunkt i følgende to forskningsspørsmål: - Hvordan gjenkjenner grunnskolelærere sjenanse blant elever på småtrinnet, og hvordan tilrettelegger de opplæringen for disse elevene? - Hvordan gjenkjenner grunnskolelærere elever på småtrinnet med lav mestringstro, og hvordan tilrettelegger de opplæringen for disse elevene? For å belyse forskningsspørsmålene benyttet jeg meg av en kvalitativ studie, der jeg intervjuet fire lærere som underviser på 1. og 2. trinn. Gjennom en tematisk analyse av datamaterialet kom jeg frem til fire fokusområder. Fokusområde 1 tydeliggjorde at tidlig gjenkjenning er viktig for å forebygge sosial angst på småtrinnet. Noe som krever at læreren er oppmerksom og har kjennskap til tidlige kjennetegn som kan føre til sosial angst. Fokusområde 2 i studien viser at et trygt læringsmiljø er noe lærerne har et stort fokus på. Lærerne spiller en stor rolle ved å bygge relasjoner både mellom lærer-elev og elev-elev. Noe som bidra til at å skape et trygt læringsmiljø som kan motvirke sosial angst. Fokusområde 3 tyder analysen på at ved at lærerne retter et fokus mot å utvikle sosial og emosjonell kompetanse kan det bidra i forebyggingsarbeidet. Dette kan være gjennom ulike strategier som skuespill/rollespill eller gjennom billeddgjøring av følelseslivet. Dette kan gi elever følelsen over at det er normalt å ha følelser. Fokusområde 4 fremhever at mestringsrettet undervisning kan bidra til å forebygge sosial angst. Det gjennom at lærerne fokuserer på å tilpasse opplæringen ved å benytte seg av variasjon i aktiviteter, tilpasse oppgaver innenfor interessefeltet til elever og ha et fokus på å kjenne elevens egenskaper. Selv om mine funn ikke kan betegnes som generaliserbare, kan likevel denne studien gi et innblikk i hvordan lærere på småtrinnet kan forebygge sosial angst. Jeg håper dette kan inspirere andre lærere til å ha fokus på forebygging av sosial angst med de yngste elevene.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34579
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3901
dc.subjectSosial angsten_US
dc.subjectForebyggingen_US
dc.subjectSjenanseen_US
dc.subjectMestringstroen_US
dc.titleForebygging av sosial angst på småtrinnet- En kvalitativ studie om læreres erfaringer på 1. og 2. trinnen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)