Show simple item record

dc.contributor.advisorFagertun, Fredrik
dc.contributor.advisorCarstens Knudsen, Liv
dc.contributor.authorBjerke-Hagen, Marius
dc.date.accessioned2011-06-29T11:34:16Z
dc.date.available2011-06-29T11:34:16Z
dc.date.issued2011-05
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om bruk av kontrafaktisk historie i undervisning. Kontrafaktisk historie er en omdiskutert arbeidsmetode fra fagdisiplinen historie. Her tar utøveren for seg historie som ikke skjedde, men kunne ha skjedd, om deler av hendelsesforløpet ble endret. Denne arbeidsmetoden kan kalles omdiskutert siden det på ingen måte er enighet innen fagmiljøet omkring metodens bruk og nytte. Historikere som argumenterer i mot metoden hevder at det ikke kan komme noe fruktbart ut av arbeid med historie som aldri fant sted, og at den ikke fortjener en plass i en historikers verktøykasse. Positivt innstilte fagutøvere mener derimot at kontrafaktisk historie kan være et nyttig hjelpemiddel til å kaste lys over urealiserte muligheter i historien, noe som kan gi et mindre deterministisk syn på historieutviklingen, altså å motvirke at en hendelse i ettertid blir sett på som forutbestemt. I følge Kunnskapsløftet 2006 skal elever på ungdomstrinnet jobbe kontrafaktisk i samfunnsfag. Mange lærere har trolig stilt spørsmålet “hva om…?” i sin undervisning, for å vise viktigheten av en person eller hendelse. Likevel er mange didaktikere kritiske til innføringen av kontrafaktisk historie som et læreplanmål. Masteroppgaven ser nærmere på om det finnes grunnlag for denne skepsisen, og søker å svare på om kontrafaktisk historie er en nyttig arbeidsmåte i samfunnsfag, eller rent tidsfordriv.en
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/3489
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_3210
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2011 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDHIS-3905en
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Historie: 070en
dc.subjectVDP::Humanities: 000::History: 070en
dc.titleKontrafaktisk historie i undervisning : nyttig undervisningsmetode eller rent tidsfordriv?en
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)