Show simple item record

dc.contributor.advisorBlix, Hilde
dc.contributor.authorIngvaldsen, Torbjørn Lunde
dc.date.accessioned2024-09-28T04:05:07Z
dc.date.available2024-09-28T04:05:07Z
dc.date.issued2024-01-03en
dc.description.abstractFormålet med denne studien innenfor fagområdet instrumentaldidaktikk har vært å undersøke hvorvidt elever som er tatt opp på et talentprogram for musikalske talenter opplever fenomenet flow i sin hverdag. Videre har studien sett på hvilke mulige positive effekter opplevelse av fenomenet kan ha overfor elevenes motivasjon og utvikling av kunnskap. Studiens teoretiske rammeverk består av Csíkszentmihályis flytsoneteori, Deci og Ryans selvbestemmelsesteori og Dreyfus og Dreyfus’ modell for utvikling av ekspertkunnskap. Studien er gjennomført sammen med tre elever som er tatt opp ved Unge Talenter-programmet ved Musikkonservatoriet i Tromsø. Metoden som er benyttet til datainnsamling er kvalitativt, semistrukturert intervju. Intervjuene omhandler elevenes hverdagslige opplevelser av å holde på med musikalske aktiviteter på et høyt nivå. Studien viser at informantene opplever musikk som en flowaktivitet, noe som kommer fram gjennom deres beskrivelser av kjennetegn som direkte kan knyttes til flytsoneteori. Informantene opplever flow jevnlig i større og mindre grad gjennom de musikalske aktivitetene de bedriver i hverdagen. Studien antyder at opplevelse av flow kan virke positivt inn på ulike betingelser for intrinsisk motivasjon, og vice versa. En viktig faktor som påvirker dette, er blant annet kvaliteten på informantenes læringsmiljø. Denne gjensidig positive innvirkningen kan igjen virke positivt på hvordan ekspertkunnskap utvikles.en_US
dc.description.abstractThe purpose of this study within the field of instrumental didactics has been to examine whether students admitted to a talent program for musical talents experience the phenomenon of flow in their daily lives. Furthermore, the study has looked at the possible positive effects that experiencing this phenomenon can have on the students' motivation and development of knowledge. The theoretical framework of the study consists of Csíkszentmihályi's flow theory, Deci and Ryan's self-determination theory, and Dreyfus and Dreyfus' model for the development of expert knowledge. The study was conducted with three students admitted to the Young Talents program at the Music Conservatory in Tromsø. The method used for data collection is qualitative, semi-structured interviews. The interviews discuss the students' everyday experiences of engaging in musical activities at a high level. The study shows that the informants experience music as a flow activity, which is evident through their descriptions of characteristics that can be directly linked to flow theory. The informants regularly experience flow to varying degrees through the musical activities they engage in daily. The study suggests that experiencing flow can have a positive effect on various conditions for intrinsic motivation, and vice versa. An important factor influencing this is the quality of the informants' learning environment. This mutually positive impact can, in turn, positively affect the development of expert knowledge.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34914
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDMUS-3903
dc.subjectinstrumentaldidaktikken_US
dc.subjecttalenten_US
dc.subjectflytsoneteorien_US
dc.subjectCsíkszentmihályien_US
dc.subjectflowen_US
dc.subjectmusikken_US
dc.subjectselvbestemmelsesteorien_US
dc.subjectekspertkunnskapen_US
dc.subjectmusikkpedagogikken_US
dc.subjectmotivasjonen_US
dc.subjectDreyfusen_US
dc.subjectDecien_US
dc.subjectRyanen_US
dc.titleMusikktalenter i flowen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)