Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjøru, Anne Mette
dc.contributor.authorArnesen, Hanne Guri
dc.date.accessioned2025-05-07T11:15:44Z
dc.date.available2025-05-07T11:15:44Z
dc.date.issued2024-05-01
dc.description.abstractI følge Rouse (2008) sitert av Glasby et al. (2022, s. 3) vil det arbeidet som foregår i klasserommet være avgjørende for om elever inkluderes eller ekskluderes. Jeg ønsket derfor å finne ut hvordan det kan arbeides i og utenfor klasserommet, for at elev med utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD) skal oppleve å bli inkludert. I tillegg ville jeg se på hvordan dette arbeidet kan oppleves av eleven med denne språkforstyrrelsen. Min problemstilling var følgende: «Hvordan tilrettelegges undervisningen for elev med utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD)?» På bakgrunn av denne problemstillingen så var det mest hensiktsmessig å bruke en av de kvalitative metoder. Mitt valg falt på intervju. Jeg intervjuet lærer og spesialpedagog, samt en av deres tidligere elever. Intervjuguiden var utformet med tanke på de ulike aktørers «rolle» og bakgrunn i dette arbeidet. Funn fra analysearbeidet viste at læreren vektla sin egen tilnærming til eleven, og lærer-elev relasjonen. Videre så var det viktig for henne å gi eleven mestringsfølelse, for å styrke elevens selvbilde. Dette gjorde hun ved å gi oppgaver som var tilpasset han. Andre ting som læreren vektla her var læringsstiler, læringsstrategier og begrepsinnlæring. I planleggingen av spesialundervisningen var det flere faktorer som spesialpedagogen måtte tenke på, blant annet eleven sine behov, vanske og fagutfordringer. En plan måtte føres, med mål som skulle jobbes etter. Spesialpedagogen trakk også fram kompetanse hos de som utfører spesialundervisningen som bærende, for å kunne møte behovene til elever med denne vansken. Både lærer og spesialpedagog mente at det måtte foreligge et tett samarbeid mellom de som jobbet med eleven og foreldrene til eleven. For å forebygge sekundære vansker hos elever med utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD), så var spesialpedagog og lærer samstemte på at det måtte jobbes forebyggende og med fokus på tidlig innsats. For eleven var det viktig at det var forutsigbart og stabilt, både i den ordinære undervisningen og i spesialundervisningen. Det var i tillegg vesentlig å få oppgaver som var tilpasset eleven sitt nivå, for at han skulle få mestringsopplevelser.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37008
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3903
dc.subjectTilretteleggingen_US
dc.subjectUtviklingsmessige språkforstyrrelseren_US
dc.titleHvordan undervisningen tilrettelegges for elev med utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD)en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)