Show simple item record

dc.contributor.advisorTrondsen, Marianne Vibeke 
dc.contributor.authorVøien, Linnea Berg
dc.date.accessioned2025-06-26T10:30:53Z
dc.date.available2025-06-26T10:30:53Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractI denne masteravhandlingen har jeg utforsket hvordan temaet «folkehelse og livsmestring» begrunnes i sentrale skolepolitiske dokumenter i norsk skole. «Folkehelse og livsmestring» er et av tre tverrfaglige temaer i Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. Dette temaet har blant annet som mål om å gi elever kompetanse som fremmer psykisk og fysisk helse, og som gir muligheter til å ta ansvarlige livsvalg. Masteravhandlingens problemstilling er: «Hvordan begrunnes behovet for temaet «folkehelse og livsmestring» i skolen i skolepolitiske dokumenter?». For å gi et godt grunnlag for å svare på problemstillingen har jeg utformet tre forskningsspørsmål i lys av sentrale skolepolitiske dokumenter: (1) Hvordan begrunnes behovet for temaet «folkehelse og livsmestring» i skolen? (2) Hvilke forventninger til elevene uttrykkes i begrunnelsene for temaet «folkehelse og livsmestring» i skolen? og (3) Hvilke eventuelle samfunnsmessige spenningsforhold kommer til uttrykk i begrunnelsene for «folkehelse og livsmestring» i skolen? Med utgangspunkt i problemstillingen har jeg gjort en kvalitativ dokumentstudie av skolepolitiske dokumenter som viser til innføring av «folkehelse og livsmestring» i skolen. Fremgangsmåten er inspirert av stegvis-deduktiv-induktiv tilnærming (Tjora, 2024). Ved bruk av denne tilnærmingen har jeg analysert sentrale begrunnelser i de utvalgte skolepolitiske dokumentene. Analysen resulterer i tre hovedfunn: (1) ansvarliggjøring av barn og unge, (2) skolen som helsefremmende arena og (3) sosial, emosjonell og digital kompetanse. Disse tre funnene forstås og tolkes i lys av sosiologiske teorier og begreper hentet fra Ulrich Beck, Anthony Giddens, William Cockerham, David Labaree og Robert Crawford. Teoriene bidrar til å synliggjøre hvordan dokumentene vektlegger individets evne til å mestre livets utfordringer i et samfunn preget av økt individualisering. Det første funn omhandler at dokumentene fremmer en ansvarliggjøring av barn og unge, der elever må lære seg å ta ansvar og ivareta eget liv. Mitt andre funn omhandler skolens rolle som helsefremmende arena, hvor dokumentene legger frem at skolen skal gi barn og unge viktige kompetanser for å mestre livet. Dokumentene vektlegger at fremtiden vil kreve mer enn fagspesifikk kompetanse, hvor særlig sosial, emosjonell og digital kompetanse blir viktig. Dokumentenes fremstilling tar utgangspunkt i individualisering som samfunnstendens, noe som møter kritikk, både i høringssvar og foreliggende forskning. Det tredje funnet omhandler et spenningsforhold i fremstillingen av et individualisert samfunn og skolens oppgave i å styrke og bevare kollektive verdier.
dc.description.abstract
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37345
dc.identifierno.uit:wiseflow:7269167:64442811
dc.language.isonob
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.holderCopyright 2025 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleFolkehelse og livsmestring: Individets eller samfunnets ansvar?: En kvalitativ studie av temaet «folkehelse og livsmestring» i skolepolitiske dokumenter
dc.typeMaster thesis


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)