Show simple item record

dc.contributor.advisorHilde Sollid
dc.contributor.advisorÅse Mette Johansen
dc.contributor.authorNilsen, Marthe Bjørseth
dc.date.accessioned2025-07-05T03:01:19Z
dc.date.available2025-07-05T03:01:19Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractDenne masteravhandlinga handler om hvordan kvenske/norskfinske temaer blir formidla i lærebøker i fagene norsk, samfunnsfag og samfunnsvitenskap for ungdomstrinnet og Vg1. Datamaterialet er et tverrsnitt av lærebøker gitt ut etter Kunnskapsløftet 2020, og omfatter 15 trykte læreverk fra de fire største forlagene i Norge: Aschehoug, Cappelen Damm, Fagbokforlaget og Gyldendal. Kritisk diskursanalyse er det teoretiske grunnlaget for analysen, med særlig vekt på makt i møte med tekster og kategorier. Jeg har gjort en innholdsorientert analyse som peker på hvordan flertallet av læreverkene framstiller kvener/norskfinner, og en nærlesning av utvalgte læreverk i norsk. Analysen viser at de fleste læreverkene omtaler kvener/norskfinner i konteksten av de overordnede kollektive betegnelsene nasjonale minoriteter eller nasjonale minoritetsspråk. Læreverkene tematiserer dermed først og fremst myndighetenes internasjonale forpliktelser i forbindelse med kvenske/norskfinske temaer, ikke minoritetens kultur, språk og egenart. Nærlesninga av læreverk i norsk peker på at framstillingene er upresise og unyanserte. Kvenene/norskfinnene blir plassert i fortiden og flere av lærebøkene bruker betegnelser som er avvikende fra den offentlige diskursen. Funnene i analysen peker på et behov for å løfte fram minoritetens egen stemme, slik at mangfoldet og kompleksiteten i gruppa blir belyst. Kvenene/norskfinnene er en del av det språklige og kulturelle mangfoldet i Norge, dette må også komme fram i opplæringa. Emneord: kvener/norskfinner, kvensk språk, nasjonale minoriteter, nasjonale minoritetsspråk, kritisk diskursanalyse, læreverk, lærebokanalyse, mektige tekster.
dc.description.abstract
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37405
dc.identifierno.uit:wiseflow:7269535:64322545
dc.language.isonob
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.holderCopyright 2025 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleEn kritisk diskursanalyse av kvenske/norskfinske temaer i lærebøker i fagene norsk, samfunnsfag og samfunnskunnskap for ungdomstrinnet og Vg1
dc.typeMaster thesis


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)