Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHolander, Stefan
dc.contributor.authorEriksen-Kjellmann, Wiggo
dc.date.accessioned2025-07-08T08:32:15Z
dc.date.available2025-07-08T08:32:15Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractForbud, fjerning og sensur av barne- og ungdomslitteratur har i økende grad blitt et tema for diskusjon de siste årene. I deler av den vestlige verden unngår eller velger lærere bort visse litterære verk som omhandler sensitive temaer, ofte av bekymring eller frykt for å krenke elever eller deres hjem. Den flere hundre år gamle debatten om hvorvidt elever bør utsettes for utfordrende tekster for å tilegne seg vanskelig kunnskap, eller skjermes for å forhindre ubehag eller skade, pågår fortsatt. Spørsmålet er om hvorvidt norske lærere påvirkes av dette i sine valg av litteratur i undervisning om sensitive temaer, og om hvorvidt utfordrende litteratur bør være en del av elevers danning og interkulturell kommunikasjons kompetanse. Med diskursanalyse av forskning, pedagogisk filosofi og kvalitative intervjuer med engelsklærere i grunnskolen, søker denne masteroppgaven å belyse og tilføre ny empiri til diskusjonen om eksponering versus skjerming i undervisning av sensitive temaer gjennom utfordrende litteratur. Nøkkelord: Bildung (danning), sensitive temaer, lærerautonomi, litteraturutvalg, sensur, interkulturell kompetanse, demokratiske verdier.
dc.description.abstractBans, removals and censorship of children’s literature have increasingly become an issue of discussion in recent years. In parts of western society, teachers avoid or deselect certain literary works touching on matters of sensitive topics, and this with concern or fear of offending pupils and their homes. The centuries-old debate on whether exposing pupils to challenging texts in order to attain difficult knowledge or shield them in order to prevent offence or harm is still ongoing. The question stands on whether Norwegian teachers are affected by this in their selection of literature in teaching sensitive topics, and whether challenging literature should be a part of pupils’ development of Bildung and Intercultural Communication Competence. Using discourse analysis on research, pedagogical philosophy, and qualitative interviews with English subject teachers, this master’s thesis aims to shed light on and contribute new data to the discourse on exposure vs. shielding in teaching sensitive topics with challenging literature. Keywords: Bildung, sensitive topics, teacher autonomy, literature selection, censorship, intercultural competence, democratic values.
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37462
dc.identifierno.uit:wiseflow:7362445:64427170
dc.language.isoeng
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.holderCopyright 2025 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleEthical Selection and Deselection of Literature: Teaching Sensitive Topics for Tolerance and Empathy in Norwegian Classrooms
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)