Show simple item record

dc.contributor.advisorOlufsen, Magne 
dc.contributor.authorKristoffersen, Hedda Gunnsdatter
dc.date.accessioned2025-07-12T08:35:30Z
dc.date.available2025-07-12T08:35:30Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker hvordan en karakterfri termin i naturfag påvirker elevers opplevelser og holdninger til vurdering. Hovedsakelig er oppgaven en komparativ studie mellom elever på to videregående skoler. For å samle inn data utviklet jeg et omfattende spørreskjema med spørsmål tilknyttet karakterfri vurdering. Spørreskjema gikk gjennom runder med redigering, og pilotundersøkelser med et utvalg elever og studenter. Datamaterialet er samlet inn digitalt, og undersøkelsen ble gjennomført av totalt 172 elever i vg1. 90 av elevene hadde vært gjennom en karakterfri termin i naturfag, mens 82 elever hadde fått vurdering med karakterer. Formålet var å undersøke hvordan fraværet av karakterer påvirker elevers opplevelse av læring, forståelse av tilbakemeldinger, karakterpress, arbeid med naturfag, interesse og holdninger. Oppgaven tar for seg følgende forskningsspørsmål: (1) Hvordan rapporterer elever opplevelser rundt vurdering etter å ha gjennomført en karakterfri termin i naturfag, sammenlignet med elever som fikk karakterer? (2) Hvilke fordeler og ulemper rapporterer elever etter å ha gjennomført en karakterfri termin i naturfag? Datagrunnlaget består av både kvantitative data som ble analysert med statistiske metoder som t-tester og deskriptiv statistikk, og åpne spørsmål som ble analysert kvalitativt. Resultatene viser at karakterfri vurdering i naturfag ikke ser ut til å være direkte fordelaktig for elevene, og medfølger større utfordringer. Kvantitative data viser at det er liten forskjell mellom elever som har hatt en karakterfri termin i naturfag, og elever som har fått karakterer, når det gjelder vurdering av egen læring, arbeidsinnsats, karakterpress og kvalitet på tilbakemeldinger. Samtidig viser funnene at elevene som har hatt karakterfri termin gjennomsnittlig er mer interessert i naturfag. I tillegg til at de opplever større usikkerhet rundt hvilken karakter de kan forvente å få til halvårsvurderingen, og i stor grad er negative til karakterfri vurdering. På de åpne spørsmålene var det også en stor overvekt av negative svar, og majoriteten av elevene beskriver usikkerhet om faglig nivå.
dc.description.abstract
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37566
dc.identifierno.uit:wiseflow:7268937:61800805
dc.language.isonob
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.holderCopyright 2025 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleKarakterfri vurdering i naturfag – økt forståelse eller økt usikkerhet?
dc.typeMaster thesis


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)