dc.contributor.advisor | Lambach, Caroline | |
dc.contributor.author | Villarroel, Diana Margrete Varela | |
dc.date.accessioned | 2025-07-14T10:36:57Z | |
dc.date.available | 2025-07-14T10:36:57Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.description.abstract | Klima- og miljøbestemmelsen foa. § 7-9 gir retningslinjer for hvordan oppdragsgiver skal vekte eller prioritere tildelingskriterier for å hensynta klima og miljø. Bestemmelsen presenterer også alternative unntak gjennom å stille kravspesifikasjoner som ivaretar klima og miljø. I det tilfelle oppdragsgivers anskaffelse har uvesentlig klimaavtrykk og miljøbelastning, kan de unntas i å stille miljøkrav og miljøkriterier i sin helhet. Avhandlingen tar sikte på å redegjøre for om anskaffelsesforskriften (foa.) § 7-9 er i tråd med det grunnleggende forholdsmessighetsprinsippet i anskaffelsesloven (loa.) § 4.
Problemstillingen vurderes ut ifra rettsdogmatisk analyse, ved bruk av lovtekst, forarbeider og relevante kilder med hovedfokus på norskpraksis, da foa. § 7-9 er en særnorsk bestemmelse. Avhandlingen reiser relevante problemstillinger ved anvendelsen av miljøreglene i foa. § 7-9, da innholdet i foa. § 7-9 ikke er rettslig avklart. Forholdsmessighetsvurderingen tar utgangspunkt i om tiltakene er egnet og nødvendig for å ivareta det legitime formålet. Følgelig vil avhandlingen gjennomføre interesseavveininger som oppdragsgivers innkjøpsfaglige skjønn kontra hensynet til klima og miljø i gjennomføringen av offentlige anskaffelser.
Hovedkonklusjonen er at foa. § 7-9 er i det vesentlige forholdsmessig, da bestemmelsen ivaretar et legitimt formål, åpner for skjønnsvurderinger, samt gir unntak for anskaffelser som har uvesentlig miljøbelastning. I de tilfellene oppdragsgiver skal anskaffe en vare-, produkt- eller tjenekontrakt med lav kontraktsverdi, vil foa. § 7-9 kunne begrense oppdragsgivers innkjøpsfaglige skjønn. En forutsetning for å ivareta forholdsmessigheten er forsvarlig forvaltningspraksis og lik forståelse av regelverket.
For at foa. § 7-9 skal være i tråd med forholdsmessighetsprinsippet i loa. § 4 anbefales det rettslig utvikling og ytterligere presiseringer for hvordan foa. § 7-9 skal anvendes. | |
dc.description.abstract | | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/37640 | |
dc.identifier | no.uit:wiseflow:7369088:63711831 | |
dc.language.iso | nob | |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | |
dc.rights.holder | Copyright 2025 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) | en_US |
dc.title | Er bestemmelsen om klima og miljøhensyn i offentlige anskaffelser etter anskaffelsesforskriften § 7-9, i tråd med forholdsmessighetsprinsippet i anskaffelsesloven § 4. | |
dc.type | Master thesis | |