Viser treff 159-178 av 275

    • Måleegenskaper ved den norske versjonen av Crowell-prosedyren 

      Stormark, Kjell Morten; Vis, Svein Arild (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-08-31)
      Beskrivelse. Crowell-prosedyren er utviklet for å observere og vurdere samspillet mellom omsorgsgivere og sped- og småbarn gjennom en sekvens av ni ulike oppgaver, med en varighet på 45 minutter. Prosedyren ble utviklet av Crowell og kollegaer ved Stanford universitetet i USA i 1988, og har senere blitt revidert flere ganger. Det foreligger en norsk upublisert oversettelse av prosedyren. Samspillet ...
    • Måleegenskaper ved den norske versjonen av Development and Well-being Assessment (DAWBA) 

      Brøndbo, Per Håkan; Martinussen, Monica (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2013-11-19)
      Beskrivelse. Development and Well-Being Assessment (DAWBA) ble utviklet på 1990-tallet i Storbritannia som et diagnostisk verktøy for å fange opp vanlige barne- og ungdomsdiagnoser (DSM-IV) (Goodman et al., 2000). Den norske oversettelsen ble gjort av Einar Heiervang, Kjerstin Søvik, Melanie Young, Anne Karin Ullebø og Ingrid Jangård Orre. Det finnes tre versjoner av DAWBA med spørsmål som rettes ...
    • Måleegenskaper ved den norske versjonen av Eating Disorder Inventory, versjon 3 (EDI-3) 

      Kaiser, Sabine; Martinussen, Monica (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015-01-22)
      Eating Disorder Inventory (EDI) ble utviklet av Garner, Olmstead og Polivy i 1983. Den ble oversatt til norsk av Øyvind Rø og Jan H. Rosenvinge. Den tredje versjonen av EDI ble publisert i 2004 og er en revidert utgave av EDI-2. EDI-3 er et selvrapporteringsinstrument for ungdom fra 13 år til voksen alder, som måler symptomer og psykologiske trekk som er relatert til spiseforstyrrelser og består av ...
    • Måleegenskaper ved den norske versjonen av Kartlegging av traumatiske erfaringer (KATES-Barn) 

      Borren, Ingrid; Kaiser, Sabine (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-01-19)
      Beskrivelse. Kartlegging av traumeerfaringer og symptomer (KATES Barn) er et screeninginstrument for barn i alderen 7–17 år som gir foreløpig informasjon om mulig posttraumatisk stress. KATES Barn kommer i to deler; del 1 fanger opp traumatiske hendelser, og del 2 måler symptomer på posttraumatisk stress. Del 2 er delt opp i fire symptomkategorier tilpasset de diagnostiske endringene av traumediagnosen ...
    • Måleegenskaper ved den norske versjonen av Marschak Interaction method (MIM) 

      Rye, Marte; Drozd, Filip (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021)
      Beskrivelse. Marschak Interaction Method (MIM) er en observasjonsmetode utviklet for å undersøke og vurdere samspillet mellom barn og omsorgsgiver. MIM ble utviklet av Marianne Marschak (1960) og senere tilpasset til bruk sammen med intervensjonen Theraplay. Rettighetshaver for MIM er the Theraplay Institute. MIM består av ulike oppgaver som omsorgsgiver og barnet utfører sammen. Oppgavene er utformet ...
    • Måleegenskaper ved den norske versjonen av Mullen Scales of Early Learning (MSEL) 

      Martinussen, Monica; Siqveland, Torill (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2013-03-04)
      Mullen Scales of Early Learning (MSEL) ble første gang publisert i USA i 1995 (Mullen, 1995) som en test for å kartlegge kognitive evner hos barn i alderen 0-68 mnd. Forlaget Pearson eier rettighetene til testen og er også forhandler av den. Det finnes ingen norsk manual for testen. Testen består av til sammen fem skalaer som kartlegger barnets grovmotorikk, visuelle oppfattelse, finmotorikk, ...
    • Måleegenskaper ved den norske versjonen av Multidimensional Anxiety Scale for Children – Parent version (MASC-P) 

      Rasmussen, Lene-Mari Potulski; Ingul, Jo Magne (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-05-15)
      Beskrivelse. Preschool Anxiety Scale – Revised (PAS-R; Edwards, Rapee, Kennedy & Spence, 2010) er et instrument som måler et bredt spekter av angstsymptomer hos førskolebarn. PAS-R består av 28 ledd som til sammen måler sosial angst, generalisert angst, separasjonsangst og spesifikke fobier. Instrumentet er oversatt til norsk av Ørbeck, Eyre og Kristensen i 2013. PAS-R kan brukes kostnadsfritt av ...
    • Måleegenskaper ved den norske versjonen av Olweus spørreskjema om mobbing (Olweusundersøkelsen) 

      Solberg, Mona Elin; Martinussen, Monica (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021)
      Olweus spørreskjema om mobbing for elever ble utviklet på 1980-tallet og brukes til å kartlegge mobbing i skolen basert på elevers selvrapportering. I Norge brukes skjemaet først og fremst i grunnskolen på 4. til 10. trinn. Skjemaet ble utviklet på norsk, men er senere oversatt til flere språk, inkludert engelsk: The Olweus Bully/Victim Questionnaire (OBVQ; Olweus, 1986) og The Revised Olweus ...
    • Måleegenskaper ved den norske versjonen av Parenting Stress index, 3. versjon (PSI) 

      Kornør, Hege; Martinussen, Monica (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2011-08-15)
      <b>Beskrivelse.</b> Parenting Stress Index (PSI) er et spørreskjema som skal gi mål på stress i foreldrebarnrelasjonen. Sju skalaer for foreldreegenskaper og seks skalaer for barneegenskaper angir til sammen det totale stressnivået. I tillegg kommer en skala for livsstress. Målgruppen er foreldre med inntil 12 år gamle barn. Spørreskjemaet tar 20-25 minutter å besvare. Den norske oversettelsen av ...
    • Måleegenskaper ved den norske versjonen av Resilience Scale for Adolescents (READ) 

      Gärtner, Kristin; Reedtz, Charlotte (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015-05-18)
      Resilience Scale for Adolescents (READ) er et selvrapport spørreskjema for ungdom som måler resiliens; evnen til å håndtere stress og negative livshendelser. Skjemaet er utviklet av Hjelmedal, Friborg, Stiles, Martinussen og Rosenvinge i 2006 på bakgrunn av et resiliensmål for voksne. READ består av 28 utsagn som er positivt formulert og danner 5 delskalaer; personlig kompetanse, sosial kompetanse, ...
    • Måleegenskaper ved den norske versjonen av Sense of Coherence [SOC-13] 

      Kaiser, Sabine; Strøm, Henriette Kyrrestad (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-01-24)
      Sense of Coherence (SOC)/Opplevelse av sammenheng ble utviklet av Antonovsky (1987) og består i originalversjonene av 29 spørsmål (SOC-29) og i en forkortet versjon av 13 spørsmål (SOC-13). SOC-13 er oversatt til norsk og alderstilpasset til barn og unge av Torsheim og Wold i 1998. Det foreligger ikke en norsk versjon av SOC-29 og denne artikkelen handler derfor kun om SOC-13. Det finnes rettighetshavere ...
    • Måleegenskaper ved den norske versjonen av Wechsler Intelligence Scale for Children – Fifth Edition (WISC-V) 

      Brøndbo, Per Håkan; Egeland, Jens (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-12-16)
      Wechsler Intelligence Scale for Children – Fifth Edition (WISC-V) ble publisert i USA i 2014 og den norske versjonen kom i 2017. Norsk og internasjonal rettighetshaver er Pearson Assessment. Oversettelsesarbeidet, inkludert kulturell tilpasning, ble gjennomført av Pearson Assessment med hjelp fra klinisk ekspertise i Norge, Danmark og Sverige. WISC-V er en individuelt administrert test av intellektuelle ...
    • Måleegenskaper ved den norske versjonen av WHO Five Well-Being Index (WHO-5) 

      Kaiser, Sabine; Kyrrestad, Henriette (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-11-15)
      WHO-5 ble utviklet ved Psykiatrisk Center Nordsjælland i Danmark og publisert i 1998. WHO-5 er oversatt til norsk av Olaf Bakke i 2004. Selve oversettelsesprosessen er ikke dokumentert. Det foreligger ingen kommersielle rettighetshavere. WHO-5 måler trivsel og velvære og har vært benyttet i kliniske studier og som screeningverktøy for depresjon. WHO-5 kan brukes blant barn og unge fra ni år og eldre. ...
    • Måleegenskaper ved den norske versjonen av Youth Self Report (YSR) 

      Reedtz, Charlotte; Løvereide, Stine (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021)
      Youth Self Report (YSR) er et av spørreskjemaene som inngår i Achenbach´s System of Empirically Based Assessment (ASEBA), i tillegg til Child Behavior Checklist (CBCL) og Teacher´s Report Form (TRF). YSR måler kompetanse, adaptiv fungering og atferdsmessige vanskeområder for aldersgruppen 11–18 år. YSR opererer med en total skår, mål på internaliserende og eksternaliserende atferd, samt åtte ulike ...
    • The meaning and making of childhoods in kinship care – young adults' narratives 

      Skoglund, Jeanette; Holtan, Amy; Thørnblad, Renee (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-01-09)
      This article draws on interviews with 26 young adults (15 women and 11 men, aged 19–29) who grew up in long-term kinship care in Norway, and explore how they portray their childhoods. Our starting point is that the foster child status provide cultural and public narratives, images and positions for the young adults to employ when interpreting childhood experiences. The question we ask is how this ...
    • The meaning of biology in the foster family narratives of young adults 

      Skoglund, Jeanette; Thørnblad, Renee; Holtan, Amy (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-12-14)
      While biological relatedness has been an issue among anthropologists for some time, the topic has gained little interest in family sociology. Recent contributions exploring how genetic thinking – the process through which biological relationships are rendered meaningful in everyday family living – shapes family life, suggest that this is about to change. This article seeks to contribute to this ...
    • Measuring promotors of school functioning: Informing school-based psychosocial support for crisis-affected students in Lebanon 

      Forsberg, June Thorvaldsen; Ghazale, Brenda; Siefeldeen, Samer; Schultz, Jon Håkon (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-07-07)
      The evolving situation in Lebanon is characterized by multiple crises that affect education and can negatively affect a student’s school-functioning and mental health. The Ministry of Education and Higher Education decided in 2019 to further intensify and upscale implementation of school-based psychosocial support. This study is a contextualization and validation of the Student Learning in ...
    • Mediating Mechanisms of the Incredible Years Teacher Classroom Management Programme 

      Tveit, Håvard Horndalen; Drugli, May Britt; Fossum, Sturla; Handegård, Bjørn Helge; Kløckner, Christian; Stenseng, Frode (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-09-29)
      This study examined whether, and the extent to which, the Incredible Years Teacher Classroom Management program predicted positive development of children’s emotional, behavioral, and social adjustment through changes in the child–teacher relationship. Using data from a longitudinal quasi-experimental intervention trial with a matched control condition, including 1,085 children (49.7% girls, ...
    • Mellom entusiasme og anvendelse - Barnevernsarbeideres oppfatninger og erfaringer med familieråd 

      Saus, Merete; Jenssen, Toril Synnøve; Strandbu, Astrid (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017)
      Familieråd er en familiebasert beslutningsmodell som brukes i barnevernet. Familierådsmodellen sees i lys av fremveksten av demokratisering og myndiggjørende perspektiver i barnevernet med stadig nye og endrede arbeidsoppgaver og rutiner. Familieråd brukes relativt lite i barnevernsarbeid selv om både private og offentlige aktører jevnt over er begeistret. Hensikten med denne undersøkelsen er å ...
    • A Meta-Analysis of Long-Term Outpatient Treatment Effects for Children and Adolescents with Conduct Problems 

      Fossum, Sturla; Handegård, Bjørn Helge; Adolfsen, Frode; Vis, Svein Arild; Wynn, Rolf (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015-05-27)
      The present meta-analytic review explored long-term treatment effects in children and adolescents, age ranging from 2 to 17 years, treated because of conduct problems. The presumed mediators were examined. Various treatments, in all 56 studies including 2589 participants, were included. 32 studies involved an untreated control condition, whereas 24 studies did not. The overall weighted effect ...