Show simple item record

dc.contributor.advisorSimensen, Anita Movik
dc.contributor.authorLyngedal, Ingrid Wian
dc.date.accessioned2025-07-17T08:35:16Z
dc.date.available2025-07-17T08:35:16Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractSammendrag Å genuint få oppleve å være en del av et fellesskap er grunnleggende for alle mennesker, og vil gi en følelse av å være inkludert. I skolen i dag legges det stor vekt på at opplæringen skal tilpasses alle elevers behov og at alle elever skal være inkludert, helst i det generelle opplæringstilbudet. Samtidig er det ikke alle elever som klarer å finne sin plass i klasserommet, selv om det legges til rette for det. Noen har dermed vansker med å nyttiggjøre seg av det generelle opplæringstilbudet. For å imøtekomme denne elevgruppen er det derfor mange skoler som har opprettet et alternativt opplæringstilbud, hvor elevene blir inkludert i grupper med andre elever som også har utfordringer med tilhørighet i det ordinære klasserommet. Forskjellige begreper benyttes for å navngi slike læringsarenaer, og i denne studien vil det videre bli omtalt som «basen». Denne måten å imøtekomme utfordringer på er imidlertid omstridt, og det er skoleledere som har uttalt at de ikke snakker høyt om denne måten å inkludere på, fordi de opplever at opprettelse av et slikt tilbud ikke er helt akseptert av noen. Formålet med denne studien er å sette søkelys på hva etablering av en base kan bety for inkludering av elever med behov for tilrettelagt opplæring, som videre leder til min problemstilling: Hvordan kan base som læringsarena være med på å fremme inkludering av elever? Jeg har valgt å benytte kvalitativ metode for undersøkelsen, og har gjennomført et fokusgruppeintervju med «laget rundt eleven». For å få synspunkter og meninger fra ulike perspektiver er denne gruppen bredt sammensatt av foreldre, lærere/spesialpedagoger, skoleledere og PPT-ansatt. I tillegg gjennomførte jeg et semistrukturert intervju med en informant, og har fått skriftlig data fra en annen informant. Jeg ville også søke å få elevens stemme gjennom foreldrene og de andre i laget rundt eleven. Funnene fra intervjuene er brukt til å svare på problemstillingen, sett i lys av relevant teori. Dette danner grunnlaget for drøftingsdelen i oppgaven. I forhold til problemstillingen i oppgaven viser funnene fra studien at basen har mye å tilføre for de elvene som har sin skolehverdag der. Faktorer som trygghet og vennskap, voksentetthet, faglig tilrettelegging, alternative aktiviteter og læringsformer, mestring og motivasjon trekkes frem. Det fremkommer også at enkelte elever ikke hadde klart å gå på skolen dersom de ikke hadde hatt sin tilhørighet på basen. Samtidig avdekkes også noen utfordringer i organisering av basene, og knapphet på ressurser er heller ikke for basene et ukjent fenomen.
dc.description.abstractSummary Genuinely experiencing being part of a community is fundamental for all people, and will give a feeling of being included. In schools today, great emphasis is placed on adapting education to the needs of all students and on including all students, preferably in the general education provision. At the same time, not all students are able to find their place in the classroom, even if arrangements are made for this. Some therefore have difficulty making use of the general education provision. To accommodate this group of students, many schools have therefore created an alternative education provision, where students are included in groups with other students who also have challenges with belonging in the regular classroom. Different terms are used to name such learning arenas, and in this study it will be referred to as the "base". However, this way of accommodating challenges is controversial, and there are school leaders who have stated that they do not speak out about this way of inclusion, because they experience that the creation of such a provision is not fully accepted by anyone. The purpose of this study is to shed light on what establishing a base can mean for the inclusion of students with special needs, which further leads to my research question: How can the base as a learning arena help promote the inclusion of students? I have chosen to use a qualitative method for the study, and have conducted a focus group interview with the "team around the student". In order to obtain views and opinions from different perspectives, this group is broadly composed of parents, teachers/special education teachers, school leaders and PPT staff. In addition, I conducted a semi-structured interview with an informant, and have received written data from another informant. I also wanted to seek to get the student's voice through the parents and others in the team around the student. The findings from the interviews are used to answer the research question, seen in light of relevant theory. This forms the basis for the discussion section of the thesis. In relation to the problem in the thesis, the findings from the study show that the base has a lot to offer for the students who have their school days there. Factors such as security and friendship, adult density, academic facilitation, alternative activities and learning methods, coping and motivation are highlighted. It also appears that some students would not have been able to go to school if they had not had their affiliation at the base. At the same time, some challenges in organizing the bases are also revealed, and scarcity of resources is not an unknown phenomenon for the bases.
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37740
dc.identifierno.uit:wiseflow:7375362:64428385
dc.language.isonob
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.holderCopyright 2025 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleInkludering i skolen: Base som opplæringsarena?
dc.typeMaster thesis


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)