Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorManshadi, Saeed Dehghan
dc.contributor.authorPedersen, Ane Kristine Øines
dc.date.accessioned2025-07-17T08:35:18Z
dc.date.available2025-07-17T08:35:18Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractI denne studien har jeg undersøkt tankegangen til elever når de arbeider med sannsynlighetsoppgaver i matematikk. Hensikten med dette var å forstå og se hvordan tankegangen til elever på 8.trinn fremtrer i ulike oppgaver. Studiets forskningsspørsmål er: Hva kjennetegner elevers tankegangn innen teoretisk sannsynlighet på 8.trinn ? Denne studien har tatt i bruk kvalitativ metode for datainnsamling i form av intervju av tre elever. Elevene som deltok besvarte åtte oppgaver som har hentet inspirasjon fra utdanningsdirektoratet sine lærerstøttendeprøver 2012. Hensikten med datainnsamlingen var å få en innsikt i hvordan elevene resonnerte og besvarte oppgavene, og om det var noen sammenheng på tvers av elevene. Analysen benyttet tematisk analyse og har tatt utgangspunkt i dual-process theory av Kahneman (2011/2012). Mitt teoretiske ståsted er et tolkningsvitenskaplig paradigme, noe som har påvirket studiens fokusområde. Studien indikerer at tankegangen hos elever på 8.trinn er i hovedskap basert på intuitive strategier og resonnement, men avhengig av kontekst i oppgavene finnes det antydninger til analytiske og begrunnende resonnement. Studients nøkkelord: Matematisk tankegang, intuitive og analytisk resonnement, metakognitsjon og selvregulering.
dc.description.abstract
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37743
dc.identifierno.uit:wiseflow:7333515:64427475
dc.language.isonob
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.holderCopyright 2025 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleTankegang hos elever i sannsynlighetsregning
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)