dc.contributor.advisor | Jan | |
dc.contributor.advisor | Nyquist Roksvold | |
dc.contributor.author | Ahmed, Hashmat Omer | |
dc.date.accessioned | 2025-07-17T08:35:23Z | |
dc.date.available | 2025-07-17T08:35:23Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven undersøker problemstillingen «Hvilken effekt undervisningsmetoden «Number Talks» har på elevers engasjement i matematikkfaget på mellomtrinnet». Formålet med studien er å undersøke hvordan en samtalebasert undervisningsmetode kan påvirke elevenes atferdsmessige, emosjonelle og kognitive engasjement i matematikkundervisningen. Oppgaven er forankret i eksisterende forskning på elevengasjement, dialogisk undervisning og matematikkdidaktikk, hvor spesielt muntlig deltakelse og holdninger til feil som læringsverktøy står sentralt.
Studien anvender et kvantitativt forskningsdesign, hvor datagrunnlaget består av to spørreundersøkelser gjennomført blant elever på mellomtrinnet, henholdsvis før og etter at Number Talks ble implementert. Intervensjonen bestod av totalt fire undervisningsøkter gjennomført over en periode på to uker. I tillegg ble det gjennomført systematiske observasjoner av elevenes deltakelse under disse øktene ved hjelp av et observasjonsskjema.
Resultatene fra spørreundersøkelsene indikerer en økning i elevenes rapporterte engasjement innen områdene innsats, samarbeid og trygghet knyttet til muntlig aktivitet i matematikkfaget etter bruk av Number Talks. Observasjonene viste også en økning i muntlig deltakelse og faglig kommunikasjon underveis i undervisningsøktene.
Studien konkluderer med at undervisningsmetoden Number Talks har hatt en positiv effekt på elevenes atferdsmessige, emosjonelle og kognitive engasjement i matematikkfaget, særlig gjennom økt muntlig deltakelse og bedre samarbeid. Likevel understreker oppgaven at resultatene må forstås innenfor rammen av en kortvarig intervensjon, og anbefaler videre forskning med lengre intervensjonsperioder og et større utvalg elever for å styrke resultatene ytterligere. | |
dc.description.abstract | | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/37755 | |
dc.identifier | no.uit:wiseflow:7339009:64431306 | |
dc.language.iso | nob | |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | |
dc.rights.holder | Copyright 2025 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) | en_US |
dc.title | Hvilken effekt har Number Talks på elevengasjementet på mellomtrinnet? | |
dc.type | Master thesis | |