Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJosefsen, Eva
dc.contributor.authorHøgås, Iris Erlandsen
dc.date.accessioned2025-07-17T08:35:56Z
dc.date.available2025-07-17T08:35:56Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractHensikten med studien er å undersøke hvilke erfaringer foreldre har med skole-hjemsamarbeid når barnet strever med ikke-faglige forhold på skolen. Barn som har utfordringer knyttet for eksempel sosiale, emosjonelle eller relasjonelle vansker har rett på støtte på skolen, selv om utfordringene ikke er faglige. I oppgaven blir det gjort rede for teorier knyttet til symbolsk interaksjonisme, mikromakt og motmakt. Fire foreldre med erfaringer knyttet til seks barn meldte seg til intervju. Intervjuene er kvalitative semistrukturert. Forskningsdesign er basert på fenomenologi og hermeneutikk og det er blitt gjort en tematisk analyse. Avslutningsvis løftes foreldrenes erfaringer frem for å gi innsikt i hva som kan påvirke samarbeidet mellom hjem og skole. Funn fra studien viser at kommunikasjon, foreldrenes perspektiv og foreldrestrategier er viktige faktorer som spiller inn på hvordan foreldre erfarer og navigerer i samarbeidet. Når det er tillit mellom partene, kongruent kommunikasjon og tydelige forventninger erfarer foreldre samarbeide som godt og forholdene ligger bedre til rette for at foreldrene får en mer reell partnerrolle i samarbeidet. Er det mangel på disse faktorene bidrar det til erfaringer knyttet til avmakt og behov for å ta i bruk motmaktsstrategier
dc.description.abstract
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37757
dc.identifierno.uit:wiseflow:7269937:61806787
dc.language.isonob
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.holderCopyright 2025 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleForeldre og skole. En kvalitativ studie om foreldres erfaringer med skole-hjem samarbeid
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)