Viser treff 5309-5328 av 10091

    • Kunnskap, atferd, holdning og klamydia 

      Håkonsen, Jonas; Hoel, Karl-Erik (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-08-26)
      Bakgrunn Seksuelt overførbar infeksjon (SOI) kan ha sammenheng med økt seksuell risikoatferd. Formålet med denne studien er å undersøke om atferd, holdning og kunnskap spiller en rolle, og hvilken rolle, for SOI-smitte blant unge voksne mellom 18-35 år som tester seg for slike infeksjoner. Materiale og metode Det ble gjort en tversnittstudie hvor dataene ble samlet inn fortløpende ved hjelp ...
    • Kunnskapshierarkiet i evidensbasert sykepleie 

      Martinsen, Kari; Boge, Jeanne Helene (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2008)
      I evidenstenkningen opererer man med et kunnskapshierarki som innebærer at bestemte former for målbar kunnskap blir rangert høyere, eller som mer evidente, enn humanistisk kunnskap. Evidensforskningen står i en sammenheng der formålet er å standardisere og styre praksis. Dette kan gjennomføres ved at offentlige myndigheter legger til rette for slik forskning ved å profilere den som samfunnsnyttig, ...
    • Kunnskapsoppsumering og klassifisering av tiltaket: Circle of Security (COS) International – Parenting (COS-P) (2.utg.) 

      Rye, Marte; Eng, Helene (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2021-03-12)
      <p>BACKGROUND: Circle of security (COS) is a group of attachment-based parental guidance interventions designed to promote sensitive and affective communication with the child, increasing the child’s sense of security and self-understanding. This article describes the Circle of Security (COS) International – Parenting (COS-P), which is a preventive intervention targeting groups of families. The ...
    • Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket De Utrolige Årene Universalprogrammet (1. utg.) 

      Drozd, Filip; Hansen, Ketil Lenert (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-12-17)
      <i>BAKGRUNN</i> - Denne artikkelen er en kunnskapsoppsummering av effektene på De Utrolige Årenes universalprogram Oppmerksomme og utviklingsstøttende foreldre (DUÅ Universal) i Norden. DUÅ Universal er et universalforebyggende program som gis til foreldre, for å forebygge atferdsvansker og styrke sosial og emosjonell kompetanse hos barn i alderen 2 til 6 år. Regionalt kunnskapssenter for barn og ...
    • Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket FRIENDS for life (behandling) 

      Sæle, Rannveig Grøm; Sagatun, Åse (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-11-28)
      <p><i>BAKGRUNN</i>: Denne artikkelen er en kunnskapsoppsummering av effektene av tiltaket FRIENDS for life, et behandlingsprogram for barn og ungdommer med angst. Tiltaket er tilrettelagt for grupper, men kan også brukes individuelt. FRIENDS har som mål å hjelpe barn og ungdommer med å utvikle ferdigheter og kunnskaper som gjør dem bedre rustet til å håndtere angstprovoserende situasjoner. I Norge ...
    • Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket Mitt valg! Ungdomsskole-versjonen (1. utg) 

      Sæle, Rannveig Grøm; Aasheim, Merete (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-04-09)
      <i>BAKGRUNN</i> - MITT VALG er en norsk tilpasset versjon av det universelt forebyggende undervisningsprogrammet Lions Quest som er utviklet i USA. MITT VALG er beskrevet som et livsmestringsprogram med fokus på sosial og emosjonell læring, psykisk helse, kritisk tenkning og faglig utvikling. Denne oppsummeringen tar for seg opplæringsprogrammet MITT VALG for ungdomskolen. MITT VALG eies av Stiftelsen ...
    • Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket Psykologisk førstehjelp (2.utg.) 

      Rasmussen, Lene-Mari Potulski; Neumer, Simon-Peter (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-01-09)
      <i>Bakgrunn</i> - Denne artikkelen er en kunnskapsoppsummering av effektene for tiltaket Psykologisk førstehjelp. Artikkelen er en revisjon av en tidligere beskrivelse av det samme tiltaket i Ungsinn (Neumer & Eng, 2013), men videreutviklet i henhold til Ungsinn sine nye prosedyrer og kriterier (Martinussen m. fl., 2019). Psykologisk førstehjelp (PF) er i hovedsak et selvhjelpsmateriell som retter ...
    • Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket Skilsmissegrupper (2.utg.). 

      Rasmussen, Lene-Mari Potulski; Øivin, Christiansen; Reedtz, Charlotte (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-06-17)
      Skilsmissegrupper er et selektivt forebyggende tiltak for barn og unge som har opplevd foreldres samlivsbrudd. Gjennom samtalegrupper i skolen med andre barn som har opplevd det samme, gis barna hjelp til å håndtere egen situasjon, redusere skyldfølelse og på sikt mestre (den nye) hverdagen bedre.
    • Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: Circle of Security Virginia – Gruppemodellen (COS-VG) (2. utg.) 

      Rye, Marte; Eng, Helene; Ulvund, Stein Erik (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-09-02)
      <i>BAKGRUNN</i> - Circle of Security (COS), eller <i>Trygghetssirkelen</i> på norsk, er en gruppe intervensjoner utviklet for å fremme god tilknytning mellom foreldre og barn. Intervensjonene retter seg primært mot foreldrenes evne til å forstå barnets grunnleggende behov for trygghet, tilhørighet og autonomi slik at barnets trygghetsfølelse og selvforståelse øker. Denne kunnskapsoppsummeringen ...
    • Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: MOT-programmet Robust ungdom 12–16 (1. utg) 

      Kaiser, Sabine; Martinussen, Monica (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-10-21)
      BAKGRUNN - MOT Robust ungdom 12–16 er et universelt forebyggende og helsefremmende tiltak rettet mot ungdom i alderen 12–16 år. Målet er å utvikle varmere å tryggere samfunn gjennom å utvikle robuste ungdommer som inkluderer alle. Tiltaket består av tolv klassebesøk over alle årene i ungdomsskolen der ulike tema behandles og gjennomgås etter en fast plan. I tillegg forekommer det andre miljøskapende ...
    • Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: PMTO–foreldregruppe (2. utg.) 

      Adolfsen, Frode; Reedtz, Charlotte; Koposov, Roman A; Fossum, Sturla (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-09-07)
      Denne artikkelen oppsummerer kunnskapen om effektene av PMTO-foreldregruppe (tidligere kalt TIBIR – Foreldregruppeintervensjonen) som intervensjon i TIBIR-programmet. Artikkelen er en revisjon av en tidligere beskrivelse av det samme tiltaket i Ungsinn, men er videreutviklet i henhold til Ungsinns nye kriterier og prosedyrer. Intervensjonen baserer seg på prinsippene fra Parent Management Training ...
    • Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: Respekt (2. utg.) 

      Stormark, Kjell Morten; Mørch, Willy-Tore; Martinussen, Monica (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-09-23)
      Respektprogrammet er et skoleomfattende utviklingsprogram for å forebygge og redusere problematferd hos elever. Programmet beskriver hvordan en skole gjennom en innovasjonsprosess blant skolens ansatte kan utvikle og implementere tiltak basert på programmets fire prinsipp; myndig klasseledelse, at tiltakene gjennomsyrer alle deler av skolens virksomhet (bredde), at de ulike tiltakene samsvarer ...
    • Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: Telemarksmodellen: Vegen blir til mens vi går den sammen (1.utg.) 

      Halvorsen, Marianne; Rustad, Kirsten Buck (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-12-01)
      <i>Bakgrunn</i> - Telemarksmodellen er en kursrekke utviklet for å fremme psykisk helse og forebygge sosiale vansker for barn som har forståelsesvansker i form av en lett psykisk utviklingshemming. Kursene gis når barnet går på mellomtrinnet i barneskole, ungdomstrinnet og i videregående skole. Formen er psykoedukativ hvor en veksler mellom informasjon, råd, veiledning og samtale om et hverdagsliv ...
    • Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: Circle of Security Virginia - Familiemodellen (COS-VF, 2. utg.) 

      Eng, Helene; Rye, Marte; Ulvund, Stein Erik (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-02-13)
      <i>BAKGRUNN</i> - Circle of security (COS), eller Trygghetssirkelen på norsk, er en gruppe intervensjoner utviklet for å fremme god tilknytning mellom foreldre og barn. Intervensjonene retter seg primært mot foreldrenes evne til å forstå barnets grunnleggende behov for trygghet, tilhørighet og autonomi slik at barnets trygghetsfølelse og selvforståelse øker.<p> <p>Denne artikkelen beskriver Circle ...
    • Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: Cool Kids (1. utg.) 

      Kaasbøll, Jannike; Brøndbo, Per Håkan (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-11-09)
      Bakgrunn: Denne artikkelen er en kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket Cool Kids, et program med hovedmålsetting å hjelpe barn og unge i alderen 6-18 år å håndtere angst og relaterte vansker. Programmet kan tilbys både individuelt og i gruppeformat, med ca. 10 møter. Cool Kids -programmet er teoretisk forankret i kognitiv adferdsterapi. Sentrale metoder i programmet omfatter psykoedukasjon, ...
    • Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: Dialektisk atferdsterapi for ungdom (Dialectical behavior therapy for Adolescents, DBT-A) 

      Reedtz, Charlotte; Wergeland, Gro Janne (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-09-21)
      <i>Bakgrunn</i>: Denne artikkelen er en kunnskapsoppsummering og klassifisering av behandlingsprogrammet Dialektisk atferdsterapi for ungdom (DBT-A). DBT-A er et manual- og gruppebasert tiltak på 24 ukentlige sesjoner, rettet mot ungdom i alderen 12-19 år med selvskading og tidligere selvmordsforsøk (også kalt villet egenskade). Målsetningen med DBT-A er reduksjon av denne typen atferd, samt redusert ...
    • Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: Flyt 

      Sagatun, Åse; Sæle, Rannveig Grøm (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-01-12)
      Bakgrunn: Flyt er et livsmestringsprogram for elever på 10. trinn som har til hensikt å gjøre deltakere bedre rustet til å gjennomføre videregående skole. Programmet er et styrkebasert gruppetiltak for ungdom i risiko for å droppe ut fra videregående, men ungdom uten kjent risiko inkluderes også. For elever omfatter tiltaket totalt 80 timer med organiserte aktiviteter fordelt på helg- og kveldssamlinger ...
    • Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: Kjærlighet og Grenser (3. utg.) 

      Bjørknes, Ragnhild; Koposov, Roman A; Eng, Helene (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-12-30)
      <p>BAKGRUNN Formålet med denne kunnskapsoppsummering er å undersøke om Kjærlighet og Grenser (v. 2019) er virksomt når det tilbys i vanlig praksis i Norge. Artikkelen bygger på en tidligere beskrivelse av det samme tiltaket i Ungsinn (Bjørknes, 2011; Bjørknes & Koposov, 2018). Tiltakseier har oppdatert programmet noe siden da og denne artikkelen tar utgangspunkt i den oppdaterte versjonen med et ...
    • Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: PALS – Positiv atferd, støttende læringsmiljø og samhandling (2.utg.) 

      Aasheim, Merete; Patras, Joshua; Eng, Helene; Natvig, Henrik (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-10-12)
      <i><p>BAKGRUNN</i>: Artikkelen er en revidert kunnskapsoppsummering om effekten av den skoleomfattende modellen «Positiv atferd, støttende læringsmiljø og samhandling» (PALS) (Natvig & Eng, 2012), nå oppdatert i henhold til Ungsinns nye prosedyrer og kriterier. PALS er en skoleomfattende tiltaksmodell med mål om å utvikle en positiv skolekultur for å styrke elevenes skolefaglige og sosiale ferdigheter, ...
    • Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: TFCO - Treatement Foster Care Oregon (1. utg.) 

      Eng, Helene; Handegård, Bjørn Helge; Patras, Joshua Steven (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-10-13)
      Bakgrunn: Treatment Foster Care Oregon (TFCO) er en behandlingsmetode for ungdommer med alvorlige atferdsvansker og deres familier. Overordnet er målene å oppnå gode behandlingsresultater på ungdommens vansker, og at ungdommene skal kunne bo hjemme hos foreldrene. TFCO er en multisystemisk, koordinert behandlingsform, der man arbeider med flere relevante arenaer for ungdommen parallelt, som for ...