• Barnets beste. Rettighetens innhold i saker om opphold på humanitært grunnlag og utvisning 

      Martnes, Mona (Book; Bok, 2021)
      Barn har rett til å få sitt beste lagt til grunn som et grunnleggende hensyn i alle saker som berører dem selv. I denne boken diskuteres den iboende spenningen i utlendingsloven § 1, som pålegger norske utlendingsmyndigheter å ivareta både innvandringspolitiske hensyn og internasjonale menneskerettslige forpliktelser. Politiske hensyn og spenningen mellom barnets og statens interesser utgjør en ...
    • The child’s right to information on sensitive topics – Ensuring a child-rights approach by balancing the right to information and the best interests of the child 

      Martnes, Mona (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022)
      Barns rett til informasjon er en grunnleggende del av retten til å bli hørt og få sin mening vektlagt. I tillegg er det en selvstendig rettighet. Likevel mangler barn ofte informasjon om forhold som gjelder dem direkte. Særlig gjelder det informasjon som kan virke skremmende eller av andre grunner er av negativ karakter. For eksempel informasjon om et negativt utfall i en utlendingssaker, ...
    • Har myndighetene plikt til å hjelpe norske barn i Syria til Norge? 

      Martnes, Mona (Preprint; Manuskript, 2020-03-03)
      I denne artikkelen behandles spørsmålet om norske myndigheter har plikt til å bistå norske barn i interneringsleirer i Syria med å komme til Norge. Spørsmålet er særlig om det foreligger en slik plikt etter menneskerettighetene, eller om norske myndigheter ikke er forpliktet, fordi barna befinner seg utenfor norsk jurisdiksjon. Artikkelen er basert på en prøveforelesning avholdt 13. november 2019 ...
    • Ufrivillig skolefravær hos autistiske barn. Er bestemmelsene i opplæringslova egnet til å ivareta retten til inkluderende utdanning? 

      Martnes, Mona (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-12-19)
      Andelen autistiske barn som utvikler ufrivillig skolefravær, er så høy at det tyder på en systematisk svikt.1 Artikkelen behandler skolens samfunnsoppdrag og de menneskerettslige forpliktelsene, herunder retten til inkluderende utdanning. Videre analyseres opplæringsregelverket, herunder skolens plikt til individuelt tilpasset opplæring, retten til spesialundervisning og retten til et trygt skolemiljø.