Show simple item record

dc.contributor.advisorAllern, Marit
dc.contributor.authorNyhus, Lene
dc.date.accessioned2013-01-23T11:29:13Z
dc.date.available2013-01-23T11:29:13Z
dc.date.issued2013-02-08
dc.description.abstractDet eksisterer mye kunnskap om skoleutvikling og endringsprosesser. Likevel mangler det teorier og strategier som adresserer det komplekse, kaotiske og motsetningsfylte i pedagogers hverdag, inkludert i utviklingsarbeid. Skoler må i dag kunne gjøre rede for kvalitet og forbedre praksis ved behov. Samtidig savnes tradisjoner, strukturer og felles språk for dette. Denne studien retter oppmerksomhet mot det komplekse og motsetningsfylte ved å søke mer klarhet i skoleutviklingsprosessers ontologi, hva slike prosesser ”virkelig” består i og av. Det er gjennomført konseptuelle og teoretiske drøftinger av begrep, teorier og modeller. Studien presenterer et teoretisk resonnement om at alt utviklingsarbeid har til felles at endring skapes i og gjennom kommunikasjon, i vid betydning. Ettersom kommunikasjonsteori er et fragmentert felt er det ”kommunikative grunnlaget” ikke et omforent teoriperspektiv i dagens akademia. I lys av kritisk realistisk metateori rettes blikket videre mot strukturer, krefter og mekanismer i dette grunnlaget, det som får ting til å skje. Disse bestanddelene, og begrepene som anvendes for dem, kan være bidrag til kompleksitetshåndtering og felles språk i skoleutvikling og pedagogisk praksis. Utfordringen er å delta best mulig i pågående kommunikasjon. Innsikt i underliggende mekanismer kan bidra til både kontinuitet, og til endring, innovasjon og transformasjon.en
dc.description.doctoraltypeph.d.en
dc.description.popularabstractDet eksisterer mye kunnskap om skoleutvikling. Likevel mangler det teorier og strategier som adresserer det komplekse, kaotiske og motsetningsfylte i pedagogers hverdag, inkludert i utviklingsarbeid. Avhandlinga retter blikket mot det komplekse ved å søke mer klarhet i hva skoleutviklingsprosesser ”virkelig” består i og av. Det er gjennomført drøftinger av blant annet kvalitetsbegrepet og modeller for læring og endring på ulike nivå. Studien presenterer et teoretisk resonnement hvor det kommunikative grunnlaget i skoleutvikling løftes fram. Det er gjennom kommunikasjon, i vid betydning, at pedagogisk praksis videreføres eller endres. I lys av kritisk realistisk metateori fokuseres det videre på de viktigste bestanddelene i dette grunnlaget, det som får ting til å skje. Begrepene strukturer og dynamikk, mønstre og mekanismer er brukt som redskaper for å forstå hva slags fenomen vi har med å gjøre. Hovedargumentet i studien er at disse bestanddelene, og begrepene som anvendes for dem, kan være bidrag til å håndtere kompleksitet. Det kan også danne grunnlag for felles tverrfaglig språk i skoleutvikling og pedagogisk praksis, noe som er en mangelvare i dag.en
dc.descriptionThe papers of this thesis are not available in Munin: <br/>1. Nyhus, L.: 'Kvalitet i skolen – og det betyr …? Noen refleksjoner om kvalitetsbegrepet', I Monsen, L., Bjørnsrud, H., Nyhus, L. og Aasland, B. (red.) (2009): Kvalitet i skolen. Forskning, erfaringer og utvikling. Cappelen Akademiske forlag. Oslo. <br/>2. Lene Nyhus and Lars Monsen: 'School Development as Communication Processes', Policy Futures in Education (2012), vol. 10(4):461-474. Available at <a href=http://dx.doi.org/10.2304/pfie.2012.10.4.461>http://dx.doi.org/10.2304/pfie.2012.10.4.461</a> <br/>3. Nyhus, L.: 'Refleksjon, læring og endring på ulike nivå - et metaperspektiv', I Haugsbakk, G., Haaland, Ø. og S. Dobson (red) (2011) Pedagogikk for en ny tid (s. 73-101). Hamar: Oplandske Bokforlag.en
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/4792
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_4506
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2013 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en
dc.titleDet kommunikative grunnlaget i skoleutvikling. Et metaprosjekten
dc.typeDoctoral thesisen
dc.typeDoktorgradsavhandlingen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)