Show simple item record

dc.contributor.authorSollid, Hilde
dc.date.accessioned2013-03-06T14:50:36Z
dc.date.available2013-03-06T14:50:36Z
dc.date.issued2012
dc.description.abstractTema i denne artikkelen er norsk-russisk flerspråklighet i den norske grunnskolen. Mer konkret dreier denne artikkelen seg om prosjektet Russisk morsmål som andrespråk i Kirkenes i Sør-Varanger kommune. I analysen settes fokus på forholdet mellom språkvalg på mikroplan, og hvordan disse valgene henger sammen med språkpolitiske og språkideologiske prosesser både lokalt og nasjonalt. I tillegg vil analysen belyse hvordan en statsgrense virker inn på menneskenes daglige språkliv og den vil belyse hvordan erfaringene til tradisjonelle språklige minoriteter som samisk, kvensk og finsk blir aktualisert i språkpolitikken knytta til ny migrasjon til Norge.en
dc.identifier.citationNordlyd 39(2012) nr. 2 s. 71-88en
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1002495
dc.identifier.issn0332-7531
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/4880
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_4585
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en
dc.titleSpråkvalg på grensa: Flerspråklig utdanning i Kirkenesen
dc.typeJournal articleen
dc.typeTidsskriftartikkelen
dc.typePeer revieweden


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record