Show simple item record

dc.contributor.advisorLund, Torbjørn
dc.contributor.authorAas, Willy
dc.date.accessioned2013-07-11T08:00:09Z
dc.date.available2013-07-11T08:00:09Z
dc.date.issued2013-05-16
dc.description.abstractDette er en masteroppgave i utdanningsledelse ved Universitetet i Tromsø. Jeg har intervjuet 3 rektorer og 5 lærere fra deltakende skoler i Lærende nettverk IKT. Skolene har deltatt i forskjellig varighet, men alle samtidig i to nettverk som tidvis har møttes i årene 2004-2009. En skole i årene 2004-2009, en i årene 2005-2009 og en fra 2006-2009. Undersøkelsen er gjort i perioden desember 2009 til april 2010. Sentrale spørsmål i denne oppgaven er: Hvilke betingelser og forutsetninger legger til rette for læring i organisasjoner? Hva er en organisasjon? Er skolene organisasjoner eller system av løst koblede læringsfelleskaper? Hvilken betydning har ledelse og lederes atferd? Har Lærende nettverk som arena forutsetninger og betingelser som legger til rette for å stimulere skolene til å lære av læring om egen praksis? Lærere og ledere har reflektert om sine erfaringer i Lærende nettverk IKT i Troms og hva som har betydd noe for endring av praksis i 3 skoler. I denne oppgaven er sentrale begrep læring individuelt og kollektivt, nettverk som læringsarena og betydning av ledelse. Jeg har lært at skoleutvikling tar tid og det er bare praktikere kan endre praksis.en
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/5272
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_4985
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2013 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3902en
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289en
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289en
dc.title"Lærende nettverk" en strategi for lærende skoler? En undersøkelse av 3 skolers erfaringer fra deltakelse i "Lærende nettverk IKT" med vekt på lederes betydningen
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)